Klumme: Digitale kompetencer er nødvendige for os alle

Det er for let at klassificere en fjerdedel af Danmarks befolkning som digital underklasse. Alle skal have grundlæggende digitale kompetencer for at kunne begå sig på fremtidens arbejdsmarked, skriver Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør i DI Digital i en klumme.
Foto: Sif Meincke/Dansk Industri/PR
Foto: Sif Meincke/Dansk Industri/PR
Af Rikke Hougaard Zeberg

Politiken har hen over sommeren kørt en artikelserie med titlen ”Den digitale underklasse”. Omdrejningspunktet for artiklerne er et udsagn om, at en fjerdedel af Danmarks befolkning er digitalt udsatte.

Lad mig starte med at slå fast, at der ER dele af befolkningen, som har svært ved kontakten til de offentlige myndigheder – og som kan føle sig hjælpeløse, når de skal finde rundt i en dansk offentlig sektor, som er præget af detailregulering og høj grad af siloopdeling.

Vi gør det ikke godt nok, hvis alle borgere ikke har lige adgang til velfærdssamfundet. Det er en udfordring, som myndighederne skal finde svar på.

Jeg synes imidlertid, det er for let at klassificere en fjerdedel af Danmarks befolkning som digital underklasse og så pege på den offentlige sektors digitalisering, som ansvarlig for alle dårligdomme. Den danske offentlige sektor er stor, og velfærdsydelserne mangfoldige.

Hvis vi ikke havde digitaliseret den offentlige sektor, ville vi formentlig alle skulle arbejde der, hvis vi skal opretholde det serviceniveau, vi har i dag. Udfordringen for den offentlige sektor ligger snarere i et komplekst og uigennemsigtigt regelværk, som gør det svært at administrere for de offentlige ansatte og svært at forstå for borgerne – uanset om mødet er fysisk eller digitalt.

I stedet for at tale om den digitale underklasse, mener jeg vi bør tale om, hvordan vi sikrer, at vi alle har de rette digitale kompetencer til fremtiden. Det er jo ikke kun i mødet med den offentlige sektor, at vi bliver nødt til at have visse digitale færdigheder.

Vores virksomheders konkurrenceevne er dybt afhængige af den fortsatte digitalisering, og derfor skal vi alle også have grundlæggende digitale kompetencer for at kunne begå os på fremtidens arbejdsmarked.

Vi skal ikke alle være it-specialister, men vi skal have en forståelse og indsigt i de digitale værktøjer. Vi skal have digitale kompetencer, som vi kan bruge, når vi er borgere, forbrugere, skoleelever, arbejdstagere, studerende, turister, syge, pensionister eller bare skal have bilen på værksted.

Digitaliseringen er nemlig kommet for at blive, og der er ikke en vej tilbage, hvor alt igen bliver på papir, som det var i gamle dage. Digitaliseringen foregår jo ikke kun i Danmark – den foregår i hele verden.

Og hvis Danmark fortsat skal være et rigt land med konkurrencedygtige virksomheder og råd til velfærd, så skal vi gøre en indsats for, at vi alle sammen bliver dus med den digitale verden.

Klumme: Huskede du at holde sommerferie?

Klumme: Det fleksible arbejdsliv udfordrer virksomhedens kultur - her er vores 5 løsninger

Klumme: Chef – Afvæbn din autoritet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også