Klumme: Kunstig intelligens er godt i gang med at revolutionere kundeoplevelsen

Virksomheder over hele verden begydner nu at udnytte kunstig intelligens til endnu flere personlige og meningsfulde oplevelser kunderne, skriver Leyla Elif Aksoy i klummen med brugseksempler.
Vi ser f.eks. den lille tøjbutik, som ønsker at forbedre sin kundeoplevelse ved at tilbyde personlig styling., skriver Leyla Elif Aksoy fra Salesforce i sin klumme. | Foto: PR
Vi ser f.eks. den lille tøjbutik, som ønsker at forbedre sin kundeoplevelse ved at tilbyde personlig styling., skriver Leyla Elif Aksoy fra Salesforce i sin klumme. | Foto: PR
Af Leyla Elif Aksoy, Regional Vice President i Salesforce

Mulighederne synes uendelige. Det gælder i stort set alle brancher. Mens den første bølge af kunstig intelligens rulles ud over hele kloden, står det allerede nu klart, at kundeoplevelsen vil blive forandret for altid. Salesforce er en global platform, der giver virksomhederne en bedre forståelse for kunderne gennem hele deres rejse og ikke mindst adgang til at interagere med dem undervejs. Hver eneste dag ser vi hos vores kundevirksomheder nye og spændende anvendelser af kunstig intelligens. 

Vi ser f.eks. den lille tøjbutik, som ønsker at forbedre sin kundeoplevelse ved at tilbyde personlig styling. Ved hjælp af AI-analyser af kunders købshistorik og præferencer, udvikler butikken en klar vision for at tilbyde skræddersyede anbefalinger og styling-tjenester. 

Det kunne også være en mellemstor softwarevirksomhed, som ønsker at forstå sine kunders behov bedre. Virksomheden vælger så at bruge kunstig intelligens til at analysere kundens feedback, adfærd og brugsmønstre på dens platforme. Det sker for at identificere områder, hvor man kan forbedre produkter og services. 

Tøjbutikken og den mellemstore softwarevirksomhed er blot to konkrete eksempler på, hvordan kunstig intelligens - ved hjælp af forskellige berøringsflader med kunden - kan forandre kundeoplevelsen. Hver eneste berøringsflade repræsenterer i den forbindelse et AI-potentiale, og det er ikke vanskeligt at forestille sig, hvordan eksemplerne kan sprede sig til andre brancher. Som med tøjbutikken kan den mindre restaurant f.eks. bruge kunstig intelligens, og data om præferencer og tidligere køb, til at personalisere sin menu til kunderne. 

Fra projekt til proces

Eksemplerne med tøjbutikken, restauranten og den mellemstore it-virksomhed viser også, hvordan en implementering og udnyttelse af kunstig intelligens ikke forløber som en engangsforestilling. Når værktøjet først tages i brug af virksomheden, er det kommet for at blive, og så vil det for altid ændre organisationens tilgang til kunder og produktudvikling.

Det muliggør nemlig en meget højere agilitet i forhold til den løbende strategi- og produktudvikling, og det vil igen medføre, at dem, der ikke kommer med på toget, hurtigt vil blive efterladt tilbage på perronen. 

Det er vi selvfølgelig også meget bevidste om i forhold til vores eget produkt, Salesforce-platformen. Her er kunstig intelligens allerede blevet integreret i platformens salgs- og servicemoduler, så vores kundevirksomheder får adgang til de nye og vidtrækkende teknologiske muligheder straks.

Vores succes afhænger nemlig af deres succes, og vores kunders konkurrence kommer i stigende grad fra gigaplatforme som Amazon og Teemu. Her bliver der ikke sparet på AI-budgetterne, og så er det jo endnu mere vigtigt, at vi kan tilbyde vores kundevirksomheder adgang til kunstig intelligens. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også