ITWatch

Klumme: De dårligste til digitalisering lader opskrift på gode it-projekter ligge i skuffen

Offentlige topledere med dårlige digitaliseringserfaringer påtager sig sjældent ansvar for organisationens it-projekter. Det øger risikoen for, at it-projekter løber af sporet, når organisationer ikke følger principper for god it-skik, lyder det fra Dansk IT's Ejvind Jørgensen i denne klumme.

Ejvind Jørgensen er formand Dansk IT's Udvalg for it i den offentlige sektor. | Foto: PR/Dansk IT

Er man topleder i en offentlig organisation, som har dårlige erfaringer med it-projekter, er det overvejende sandsynligt, at man holder sig langt væk fra at påtage sig noget ansvar for it-projekterne.

Det er en af de alarmerende konklusioner fra en afdækning af, hvor langt offentlige virksomheder er kommet med at følge principperne i et kodeks for leverandørsamarbejde i forbindelse med it-projekter.

Statens It-projektråd, DI Digital, It-Branchen, Dansk IT, udvalgte it-leverandører og udvalgte statslige myndigheder gik således ved årsskiftet 2016-2017 sammen om at udarbejde og lancere et kodeks for at styrke samarbejdet i statslige it-projekter. Kodekset indeholder seks principper for, hvad et samarbejde bør lægge vægt på, så it-projekter bliver på sporet.

Desværre viser rapporten "IT i Praksis 2017-2018", at de organisationer, der er dårligst til at digitalisere, ikke følger principperne. Blandt worst practice-organisationerne har halvdelen således kun realiseret et eller to af principperne, sammenlignet med best practice-organisationerne, hvor 81 pct. følger mindst tre.

Følger ikke princip

Det volder især worst practice-organisationerne store problemer at følge princippet om, at kunde og leverandør skal styres efter fælles mål og de decentrale forretningsmæssige behov, som projektet skal opfylde. Ja, rent faktisk følger ingen af worst practice-organisationerne dette princip.

Men måske endnu mere bekymrende er det, at i kun 38 pct. af worst practice-organisationerne er samarbejdet med digitaliseringsleverandørerne forankret i topledelsen.

Konsekvenserne kan ellers være nok så alvorlige. Er projektet ikke forankret i toppen, er det svært også at få medarbejderne til at påtage sig det nødvendige ansvar for at gennemføre projektet. Noget som der findes talrige eksempler på i forbindelse med it-projekter.

Risiko for at løbe af sporet

Er projekterne hverken forankret i topledelsen og er der ikke fælles målstyring, er der stor risiko for, at kunde og leverandørsamfundet og dermed it-projektet løber af sporet.

Derfor kan det undre, at netop de organisationer, der har sværest ved at skabe digitale resultater, er dem, der vender ryggen til de principper, der skulle gøre it-projekterne bedre.

Helt anderledes ser det ud blandt best practice-organisationerne. Her har mere end en tredjedel realiseret mindst fem af principperne og næsten to tredjedele mindst fire. Og ikke mindst har alle forankret samarbejdet med digitaliseringsleverandørerne i topledelsen, ligesom alle styrer efter fælles mål.

Best practice-virksomhederne anlægger fra starten af en styringsfokuseret tilgang med vægt på topledelsesforankring og fælles målstyring. Samme vej bør worst practice virksomhederne gå.

Klumme: De 10 vigtigste digitale temaer i 2018 – del 1 

Klumme: De 10 vigtigste digitale temaer i 2018 - del 2

Klumme: I 2018 kommer gennembruddet for IoT  

Klumme: Fremtidens digitale leder – en chef ad gangen 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs