ITWatch

Klumme: De 10 vigtigste digitale temaer i 2018 - del 2

Kontanter forsvinder og robotterne kommer. Den digitale udvikling buldrer derudaf med uformindsket styrke og digital oprustning fylder mere og mere på virksomhedernes strategiske agenda. Bestemt ikke uden grund. Her bringer ITWatch anden og sidste del af Tim Frank Andersens forventninger til 2018.

Jan Bjarke Mindegaard
Foto: Jan Bjarke Mindegaard

Nu hvor kalenderen skriver 2018, presser en lang række digitale temaer sig på med stigende vigtighed, og de kræver både indsigt, stillingtagen og handling. Men hvad er vigtigst at fokusere på i det kommende år? Jeg har samlet de 10 temaer, som jeg mener, er de mest presserende og de vigtigste for virksomhedsledere at forholde sig til. Her er anden del af mine 10 vigtige emner for året. Første del kan du læse her.

6. Butikkernes værste mareridt bliver virkelighed

Detailhandelen har længe været hårdt presset af webhandlen – både fra danske og internationale aktører. Men herhjemme er online salget stadig ret fragmenteret med mange aktører. Det står i stærk kontrast til USA, hvor Amazon i 2017 stod for 44% af den samlede omsætning i webhandlen.

Med et Amazon Prime-abonnement har amerikanske forbrugere gratis fragt året rundt. Det resulterede i 5 milliarder leverancer i løbet af året – ca. 570.000 leverancer i timen, 24 timer i døgnet i hele 2017! Amazon taber over 30 milliarder kroner ved at tilbyde den service, hvilket gør det pænt svært for andre at konkurrere med dem.

"Godt de ikke er i Danmark," tænker mange butikker sikkert. Men det er de snart. Jeg forventer, at Amazon åbner i Skandinavien inden for de næste 6 måneder – formentlig først i Sverige, men mon ikke det også dækker Danmark. Det er skidt nyt for lokale fysiske og digitale butikker, men godt nyt for danskerne og for den generelle digitale udvikling herhjemme. Vi kan alle lære utrolig meget af Amazon. De vil sætte en ny overligger for, hvad god kundeservice er, og de vil fortsætte med at innovere og inspirere os, og på den måde presse alle andre til at yde deres bedste.

 

7. Mixed Reality tager et Magic Leap fremad

Virtual Reality (VR) var på alles læber i 2017, men det store kommercielle gennembrud udeblev. Jeg forventer heller ikke, at det for alvor sker i 2018, selvom om udviklingen mod bedre og mere fleksible headsets vil fortsætte (som f.eks. det trådløse HTC Vive Focus) og vi vil se stadig mere imponerende titler lanceret.

Til gengæld ser det mere lovende ud for Mixed Reality (MR), hvor virkeligheden får lagt et digitalt, visuelt lag hen over sig. Det er en oplevelse, de fleste af os første gang stiftede bekendtskab med, da Pokemon Go gik sin sejrsgang henover kloden. Tredje generation af spillet er netop blevet frigivet, og en lancering i Kina er på vej, hvilket kan løfte antallet af spillere til helt nye højder.

Vigtigere er det, at MR nu er indbygget i den nyeste generation af smartphones på hardware-niveau. Det vil både løfte kvaliteten af oplevelserne og gøre det betydeligt nemmere at udvikle MR applikationer. Forvent derfor en voldsom stigning i interessante MR apps i løbet af 2018. Og hvis du ikke kan vente, så prøv Ikea Place, MeasureKit eller CARROT Weather.

Den største – og mest ventede – begivenhed indenfor dette område i 2018 bliver dog lanceringen af Magic Leaps første produkt. Virksomheden blev etableret i 2010 og har siden rejst imponerende $1.4 milliard – uden at lancere et eneste produkt! Det sker i 2018, hvor Magic Leap One headsettet bliver tilgængeligt for os dødelige. Og hvis det er bare tilnærmelsesvist så godt, som rygterne siger, vil der være tale om noget af en revolution indenfor feltet Mixed Reality og retina displays.

 

8. Robotterne kommer – AI bliver hverdag

2018 bliver året, hvor langt de fleste mennesker kommer til at interagere med en robot for første gang – formentlig uden at vide det. Og her taler jeg ikke om en terminator-science-fiction-agtig fysisk robot, men om de såkaldte chatbots.

Forskellige former for kunstig intelligens buldrer allerede frem, uden vi tænker over det. Når vi f.eks. bruger Google Maps, anvender et oversættelsesprogram, taler til Siri på vores iPhone, lader Netflix vælge en god serie til os eller overlader styringen til vores Tesla.

Så snart en løsning fungerer, holder vi op med at kalde det kunstig intelligens - vi bruger det bare. Og på den måde vil anvendelsen af AI stille og roligt blive en større del af vores hverdag.

Bliver vi så alle sammen arbejdsløse? Nej, næppe. Selvom McKinsey forudsiger at 40 pct. af alle arbejdstimer i Danmark allerede i dag kan automatiseres med eksisterende teknologier, så sker det næppe så hurtigt.

Vi skal dog alligevel begynde at fokusere på de egenskaber og kompetencer, der er sværest for teknologi at overtage: omsorg, empati, sociale færdigheder, kompleks problemløsning, koordinering og samarbejde, kreativitet og kritisk tænkning. Og vi skal både som virksomheder og som ansatte forberede os på en voldsom forandring af arbejdsmarkedet de kommende år.

 

9. Alt bliver intelligent

Næste generation af printere bestiller selv toner, når de er ved at løbe tør. Det samme kommer til at gælde for vaskemaskiner. Blomsterkrukker der vander blomsterne automatisk efter behov. Termostater der selv skruer op og ned for varmen afhængig af vores daglige trafikmønstre i hjemmet og garagedøre der registrerer, at vi er kørt hjemmefra og slår tyverialarmen til for os. Det er alt sammen eksempler på intelligens bygget ind i fysiske produkter.

Et af de områder hvor vi vil begynde at opdage, at verden bliver smartere, er ved, at de ting, vi anskaffer og omgiver os med, bliver mere og mere intelligente. Kombinationen af indbyggede sensorer, altid tilgængelig datakommunikation, fælles dataprotokoller og AI-baserede algoritmer gør det muligt at skabe det intelligente hjem eller den intelligente arbejdsplads.

Udviklingen har været i gang i årevis. Men med Amazons Echo, der er bygget med en åben protokol, har de gjort det muligt for alle verdens produktvirksomheder at integrere til en fælles platform. Derfor har Echo i dag mere end 25.000 egenskaber eller skills. Produktet er endnu ikke officielt tilgængeligt i Danmark, men jeg forudser, at det sker i 2018.

Og Amazon er langt fra alene her: Samsungs vision for fremtidens smart appliances er virkelig spændende, og Googles Home-platform er et andet lovende initiativ. Så selvom Intelligence Of Things området næppe får det store kommercielle gennembrud herhjemme i 2018, vil det være året, hvor de fleste af os stifter bekendtskab med intelligente forbrugerprodukter og oplever, at de kan gøre livet nemmere for os. Derfor bør danske virksomheder også for alvor begynde at tænke disse muligheder ind i deres produkter.

 

10. Virksomheder under cyberangreb

Sidste år så vi, hvordan et cyberangreb kan lægge selv den største virksomhed ned. NotPetya-angrebet endte med at koste Mærsk ca. 2 milliarder kroner, og det har forhåbentlig været et gevaldigt wake-up call for de fleste virksomhedsledere. Spørgsmålet er så bare, om der gøres nok rundt omkring.

DFDS har været ude og fortælle, at de bliver angrebet dagligt, og at de nu bruger i omegnen af 50 mio. kroner årligt på at sikre sig mod cyberangreb. Desværre er det noget, der er kommet for at blive. Kampen mod digitale pirater er et våbenkapløb, og det vil kræve en markant og vedvarende indsats i alle virksomheder at sikre sig mod den nye slags trusler.

Jeg spår, at det bliver et af de store temaer for 2018, at vi kommer til at se flere store, koordinerede angreb, og at vi igen kommer til at opleve, at en stor, velrenommeret virksomhed bliver sat skakmat. Jeg tror også, vi kommer til at opleve dele af vores infrastruktur bliver ramt.

Derfor bør alle virksomheder kigge deres digitale beredskabsplaner ekstra grundigt efter i sømmene og forberede sig på at blive ramt.

Klumme: De 10 vigtigste digitale temaer i 2018 – del 1

Klumme: I 2018 kommer gennembruddet for IoT

Forsiden lige nu

Novo-direktør om fyringer: Det er en digital transformation

Når Novo Nordisk i dag afskediger 400 ansatte - primært i Danmark - er der ikke tale om en nedskæringsøvelse, men derimod om en omstilling til en digital æra. Det mener Novo Nordisks koncerndirektør for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen.

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger