Klumme: Fejl på it-systemer koster kassen – lad os prioritere stærkere it-afdelinger

It-supportere er et fundamentalt led i virksomheders drift og produktivitet. Netop derfor bør landets virksomheder løbende efteruddanne og opkvalificere it-medarbejderne, lyder det i denne klumme.
Henrik Aarestrup | Foto: PR/Dansk Metal
Henrik Aarestrup | Foto: PR/Dansk Metal
Henrik Aarestrup, Formandssekretariatet i Dansk Metal

De fleste har oplevet det. Irritationen, frustrationen og afmagten, når computeren pludselig fryser, kobler af nettet eller genstarter. I dag er det sådan, at man hos de fleste virksomheder kan ringe til en it-supporter, der kan hjælpe.

Én ting er frustrationen og irritationen, når it-udstyret fejler. Noget andet er den omkostning, nedetiden har.

Desværre er der ifølge en international undersøgelse fra Vanson Bourne en kløft mellem, hvad virksomheden forventer i forhold til oppetid, og hvad it-chefen kan levere. Samtidig forventes der stadig større omkostninger ved nedetid, hvor selv små afbrydelser kan have store økonomiske konsekvenser.

Ifølge en analyse fra den amerikanske it-virksomhed ITIC, så kan én times nedetid hos små- og mellemstore virksomheder koste op imod 6,5 mio. kr. i tab af omsætning og produktivitet. I store virksomheder kan det koste over 30 mio. kr. pr. time.

Mærsk rapporterede f.eks. et tab i størrelsesorden 2 mia. kr. i forbindelse med NotPetya-angrebet og den efterfølgende nedetid i 2017.

Det indikerer et stigende behov for, at danske virksomheder i endnu højere grad sikrer, at deres it-afdelinger har tilstrækkelige ressourcer og kompetente it-supportere, som kan håndtere nedbrud.

Behovet for dygtige it-supportere stiger

It-supportere er et fundamentalt led i virksomheders drift og produktivitet. Netop derfor bør landets virksomheder løbende efteruddanne og opkvalificere it-medarbejderne.

Samtidig bør virksomhederne sikre en fødekæde af fremtidige it-supportere ved at ansætte elever. Her står det desværre skidt til.

Lige nu sidder næsten 700 unge it-supportere in spe i skolepraktik. Her får de kompetencer, som virksomhederne bredt efterspørger – men det er som elev ude i de enkelte virksomheders it-afdelinger, de får mest ud af deres uddannelse.

I Dansk Metal hjælper vi gerne med rådgivning af såvel virksomheder som medlemmer, hvad angår ansættelse af elever og opkvalificering af it-medarbejdernes kompetencer.

I fremtiden vil behovet for dygtige it-supportere kun stige i takt med, at flere og flere arbejdsprocesser vil foregå via net- og it-løsninger.

At lukke kløften mellem forventninger og virkelighed i driften af it-systemer og netværk kræver derfor handling og rettidig omhu, så it-afdelingerne i fremtiden har de nødvendige ressourcer og dermed mulighed for at opretholde virksomhedernes produktivitet.

Klumme: Vores digitale identitet bliver afgørende for fremtidens it-sikkerhed

Klumme: Historien om Huawei vil øge omkostningerne og forsinke udrulningen af 5G i en række lande

Klumme: Multicloud giver overblik over skyen men det er ikke uden udfordringer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også