De fleste har oplevet det. Irritationen, frustrationen og afmagten, når computeren pludselig fryser, kobler af nettet eller genstarter. I dag er det sådan, at man hos de fleste virksomheder kan ringe til en it-supporter, der kan hjælpe.
Én ting er frustrationen og irritationen, når it-udstyret fejler. Noget andet er den omkostning, nedetiden har.
Desværre er der ifølge en international undersøgelse fra Vanson Bourne en kløft mellem, hvad virksomheden forventer i forhold til oppetid, og hvad it-chefen kan levere. Samtidig forventes der stadig større omkostninger ved nedetid, hvor selv små afbrydelser kan have store økonomiske konsekvenser.
Ifølge en analyse fra den amerikanske it-virksomhed ITIC, så kan én times nedetid hos små- og mellemstore virksomheder koste op imod 6,5 mio. kr. i tab af omsætning og produktivitet. I store virksomheder kan det koste over 30 mio. kr. pr. time.
Mærsk rapporterede f.eks. et tab i størrelsesorden 2 mia. kr. i forbindelse med NotPetya-angrebet og den efterfølgende nedetid i 2017.
Det indikerer et stigende behov for, at danske virksomheder i endnu højere grad sikrer, at deres it-afdelinger har tilstrækkelige ressourcer og kompetente it-supportere, som kan håndtere nedbrud.
Behovet for dygtige it-supportere stiger
It-supportere er et fundamentalt led i virksomheders drift og produktivitet. Netop derfor bør landets virksomheder løbende efteruddanne og opkvalificere it-medarbejderne.
Samtidig bør virksomhederne sikre en fødekæde af fremtidige it-supportere ved at ansætte elever. Her står det desværre skidt til.
Lige nu sidder næsten 700 unge it-supportere in spe i skolepraktik. Her får de kompetencer, som virksomhederne bredt efterspørger – men det er som elev ude i de enkelte virksomheders it-afdelinger, de får mest ud af deres uddannelse.
I Dansk Metal hjælper vi gerne med rådgivning af såvel virksomheder som medlemmer, hvad angår ansættelse af elever og opkvalificering af it-medarbejdernes kompetencer.
I fremtiden vil behovet for dygtige it-supportere kun stige i takt med, at flere og flere arbejdsprocesser vil foregå via net- og it-løsninger.
At lukke kløften mellem forventninger og virkelighed i driften af it-systemer og netværk kræver derfor handling og rettidig omhu, så it-afdelingerne i fremtiden har de nødvendige ressourcer og dermed mulighed for at opretholde virksomhedernes produktivitet.
Klumme: Vores digitale identitet bliver afgørende for fremtidens it-sikkerhed
Klumme: Historien om Huawei vil øge omkostningerne og forsinke udrulningen af 5G i en række lande
Klumme: Multicloud giver overblik over skyen men det er ikke uden udfordringer