Klumme: Vi skal have flere kvinder i tech-branchen

Det går alt for langsomt med at få kvinder ind i tech-branchen. Vi skal sætte tidligere ind og vække pigernes interesse allerede i folkeskolen, hvor vi skal have obligatorisk teknologiforståelse på skoleskemaet. Det skriver Rikke Hougaard Zeberg.
Rikke Hougaard Zeberg | Foto: DI Digital / PR
Rikke Hougaard Zeberg | Foto: DI Digital / PR
Af Rikke Hougaard Zeberg

Tirsdag den 11. oktober var det Ada Lovelace dag. Du ved med stor sandsynlighed ikke, hvem Ada Lovelace er. Det er der ikke ret mange danskere, der gør. Hun er nemlig glemt i historien, selvom Ada Lovelace var verdens første computerprogrammør.

Hun blev født i 1815 og arbejdede sammen med Charles Babbage om at udvikle verdens første computer – en såkaldt analysemaskine. Ada var glemt i mange år, men hendes tanker og opdagelser var dokumenteret i breve og noter, og Alan Turing, som under 2. verdenskrig var med til at dekryptere nazisternes enigma-kode, var blandt andet inspireret af Adas arbejde.

Hvad er så specielt ved Ada Lovelace, at jeg nævner hende her? Det er det faktum, at hun er en kvinde. På Ada Lovelace dagen hylder tech-miljøer verden over kvinder i tech-branchen, og i dag mere end 200 år efter Ada blev født, fylder kvinderne stadigvæk alt for lidt i den digitale verden.

Dagen er derfor oplagt til at minde branchen, IT-uddannelserne og politikerne om, at det går alt for langsomt med at få kvinder ind i tech-branchen.

Kvinderne mangler på STEM-uddannelserne og i tech-branchen. Det er et problem, fordi nutidens og fremtidens digitale løsninger er med til at forme vores demokrati, vores samfund og vores tilværelse, og derfor må udviklingen af løsningerne ikke være en lukket fest for mænd.

I 2020 var kun én ud af fire beskæftigede it-konsulenter i Danmark en kvinde. Og i 2022 var under hver tredje optagede på it-uddannelserne en kvinde. Virksomheder og uddannelserne skal være meget bedre til at vise, at tech-branchen også er relevant og ikke mindst attraktiv for kvinder. Det er de færreste, der har lyst til at være alene og stikke ud i mængden, og derfor er rollemodeller afgørende.

Både branchen og uddannelserne skal være bedre til at vise, hvad teknologien faktisk kan bruges til. Digitale løsninger er og bliver et vigtigt bidrag til at løse klimakrisen, energikrisen og manglen på arbejdskraft.

Alle de unge mennesker, som virkelig brænder for at gøre en forskel, skal gøres opmærksomme på, at de nye teknologier er en del af svaret, og at vi som samfund har akut brug for tech-kompetencerne, hvis vi skal løse de udfordringer, vi står overfor.

Og det starter allerede i grundskolen, her skal vi vække og fastholde pigernes interesse for tech, og derfor bør der også indføres obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen – både som fag og som faglighed i andre fag.

Klumme: Glem ikke innovationen i en krisetid

Klumme: Led din chef – og få et bedre job

Klumme: Sådan undgår du fejlansættelser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også