ITWatch

Klumme: Glem ikke innovationen i en krisetid

I krisetider skal du som topleder have styr på omkostningerne, men du må ikke glemme også at bringe de innovative og kreative løsninger frem. Mads Troelsgaard giver tre råd til at tænke ud af boksen.

Mads Troelsgaard | Foto: SynergyXR / PR

International Data Corporations nordiske afdeling (IDC Nordic) taler om, at it-virksomheder skal have stort fokus på at reducere omkostninger frem for at bringe innovative løsninger i fremtiden, mens EY varsler, at tech-virksomheder risikerer at blive klemt af en kommende krise eller recession.

Med disse dystre udsigter kan man sagtens blive sortseer og kun se én vej frem: At få styr på de omkostninger. Men som topleder i tech-branchen, en start-up eller scale-up, skal man ikke kun lytte til for eksempel IDC Nordic og slå den ledelsesmæssige autopilot til, hvad angår værktøjer til at fremtidssikre forretningen.

Bring de innovative løsninger frem

Den ledelsesmæssige autopilot betyder et for snævert tunnelsyn på driften. Det er jo trods alt det, CEO’s og administrerende direktører måles på i sidste ende. Man kan derfor ikke klandre topledere for at slå autopiloten til, men som jeg har sagt tidligere, skal man bryde med konventionel tænkning som leder – det gælder også her.

De kreative kræfter skal i disse tider i den grad tages udnyttes til at skabe værdi for hele forretningen.

Mads Troelsgaard, medstifter og adm. direktør i SynergyXR

Selvfølgelig skal man have styr på omkostningerne, men du skal så absolut også bringe de innovative løsninger frem. De kreative kræfter skal i disse tider i den grad tages udnyttes til at skabe værdi for hele forretningen, og her kommer tre råd til, hvordan du som topleder kan tænke ud af boksen og skabe værdi eksternt og internt.

1: Få kreative input fra medarbejderne

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Du har din ledelse og dine medarbejder af en årsag. Det gælder også, når der skal nytænkes i forhold til at finde løsninger, som fremtidssikrer virksomheden. Dine medarbejdere og ledere er altså ikke kun gode til at finde på kreative løsninger for og til dine kunder.

2: Skab en kultur af fleksibilitet og dynamik i organisationen

Jeg anbefaler ikke ligefrem en spaghettiorganisation, hvor ingen har en fast placering, og alle er mobile. Men jeg anbefaler dog, at man skaber en kultur af fleksibilitet, hvor medarbejderne omfavner dynamikken i, at arbejdsopgaverne kan tilpasses forretningens behov og markedssituationen. Inden for rimelighedens grænser.

3: Motiver med pragmatiske og sympatiske løsninger

Ingen forventer, at du kan løse udfordringerne gennem innovation, alene. Dog kan du hjælpe processen bedre på vej, skabe mere langtidsholdbare processer og ikke mindst motivere dine medarbejdere til at stå sammen i fælles front, da du som leder ledte holdet frem til løsningen på sympatisk og pragmatisk vis.

Klumme: Led din chef – og få et bedre job

Klumme: Sådan undgår du fejlansættelser

Klumme: ”Det må simpelthen være løgn”

Mere fra ITWatch

Tre talchefer forlader Lunar

Et par kreditchefer og en finansdirektør har valgt at sige op i fintech-banken, der på en anden front netop har sikret sig ny kapital.

IBM om blockchain: Udviklingen fortsætter - også uden Tradelens

Da A.P. Møller-Mærsk forleden meddelte, at selskabet vil droppe sin blockchain-baserede Tradelens-platform, skabte det store overskrifter . Men blockchain-teknologi lever videre, og IBM forventer vækst de kommende år, forklarer IBM Danmarks CTO, der peger på tillid som en væsentlig faktor i netværk.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs