Klumme: Her er bøgerne der udfordrer mig som leder

’Jytte vender tilbage’ og bøger om bæredygtighed inspirerer Merete Søby, som er leder i KMD for cirka 600 mennesker, skriver hun i denne klumme.
Foto: Hitachi Vantara/PR
Foto: Hitachi Vantara/PR
AF MERETE SØBY, EXECUTIVE VICE PRESIDENT FOR DATA DRIVEN SOLUTIONS I KMD

For mig er mit arbejde drevet af ren og skær motivation. Derfor bruger jeg en del krudt på at søge ny inspiration, der kan udfordre min egen status quo som leder.

Gennem tiden har særligt ’Jytte vender tilbage’ af Morten Münster og ’Blockchain Business’ af Jan Damsgaard inspireret mig i mit arbejde på hver sin måde.

Seneste kilde til næring var ’Net positive: How Couragious Companies Thrive by Giving More Than They Take’, hvis’ pointer umiddelbart kan lyde for gode til at være sande, men jeg bliver nødt til at dele dem med jer:

At man ved at fokusere sin forretningsmodel på langsigtede mål med grøn omstilling og planeten i fokus, snarere end kortsigtet profitoptimering, får en sundere økonomisk forretning OG en bedre verden.

Det er ikke bare tom snak og fluffy ambitioner. For bag ordene ligger resultaterne som bogens ene forfatter, Paul Polman, leverede som CEO for Unilever, hvor han nægtede at samarbejde med virksomheder, der ikke aktivt forholdt sig klart til klima.

Det gjorde, at han vandt enorme markedsandele og øgede sin omsætning med 300 procent gennem en bæredygtig forretningsmodel.

I forvejen er jeg meget optaget af, hvordan vi bedst muligt kan bidrage med løsninger til gavn for klimaet og hjælpe vores kunder med at lave positive forbedringer.

Men bogen fik mig til at reflektere videre over, hvordan vi som topledere sikrer, at den gode forretning bidrager til klimaet. Og hvordan man egentlig kan lade være med at tænke klimaet først i sin forretningsmodel, hvis man tjener sin bundlinje hjem?

Derfor stikker jeg lige fingeren i såret her, for når mange virksomheder i dag opsætter ambitioner om at blive klimaneutrale, sker det som oftest kun på scope 1 og 2. Sandheden er bare, at kun 5-10 pct. af udledningen ligger her, og det batter jo ikke!

Hvis vi som virksomheder skal se på, hvordan vi kan gøre noget for andre før os selv, kan vi oplagt gribe fat i den enorme CO2-udledning, der gemmer sig i scope 3. Hvis vi hjælpes ad om at tage fat der, kan vi uden tvivl gøre en stor forskel for klimaet, der samtidig sikrer forretningsmæssige fordele.

Som store virksomheder bør vi nu tage de afgørende sværdslag, der skal tages og stille de rigtige spørgsmål for at komme i gang med den grønne omstilling og sætte ambitionsniveauet højere gennem science based targets, så vi ændrer profitfokus til klimafokus.

Klumme: Unge talenters krav og forventninger sikrer vigtig dynamik

Klumme: ”Det er som om vi har glemt det vi lærte under nedlukningen”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også