ITWatch

Klumme: Syv trends driver virksomhedernes it-udvikling i 2018

Det nye år kommer til at blive domineret af syv tendenser inden for it- og telebranchen, hvor især sikkerheden i og omkring vores netværk spiller en stor rolle, skriver group president hos Verizon Enterprise Solutions, George Fischer, i denne klumme.

PR/Verizon
Foto: PR/Verizon

Mange af de hypede teknologier, vi har set i de senere år – for eksempel Internet of Things (IoT), SDN (software defined networking og kunstig intelligens (AI) – er nu blevet mainstream.

2018 bliver året, hvor opmærksomheden mere vil blive rettet mod, hvordan vi rent faktisk anvender disse teknologiker. De organisationer og virksomheder, som er bedst til at realisere håndgribelige fordele uden samtidig at øge kompleksiteten, vil klare sig bedst.

Her er Verizon Enterprise Solutions bud på de teknologi-trends, som med stor sandsynlighed vil påvirke både private og offentlige virksomheder i 2018.

Toptunede netværk

Alting i dag foregår gennem vores internetadgang. Men størrelsen på bredbåndsforbindelsen er ikke det eneste afgørende.

Med SDN (Software Defined Network) er det muligt at udnytte de eksisterende forbindelser langt bedre, når det gælder sikkerhed, fleksibilitet og virtuelle netværkstjenester.

Til næste år vil application-aware networking være det næste skridt for mange virksomheder for at udnytte netværket bedre effektivitet.

Sikkerheden bliver indbygget

I 2018 vil it-sikkerheden ikke være noget, man tilføjer, men en indbygget faktor i it-systemerne. I dagens trusselsbillede foregår alt på en global arena, hvor åbenhed og informationsdeling bliver afgørende for evnen til at imødegå de kriminelle.

Evnen til at måle sikkerhedens effektivitet bliver et krav og spørgsmålet om cyber-risikoen bliver integreret i enhver risikovurdering og ROI-vurdering af virksomheder.

Digitalt samarbejde uomgængeligt

Udviklingen af telefonisystemer er længe gået fra forældede PBX- til IP-baserede systemer i de fleste virksomheder. Men 2018 bliver året, hvor de digitale teknologier for alvor påvirker måderne at samarbejde.

Medarbejdere forventer at få uhindret adgang til kalenderoplysninger, til at dele dokumenter og arrangere møder på tværs af alle platforme, hurtigt og sikkert. Fokus vil ligge på at etablere multi-channel-adgang for at forbedre såvel brugeroplevelse som produktivitet.

SDN vil understøtte intelligent datastyring og multi-platform-opkald, og mobilapplikationer vil sende værdifuld information direkte i hænderne på medarbejdere og kunder.

Kunstig intelligens og robotteknik styrer IoT

Internet of Things (IoT) bliver et naturligt element i virksomhederne i 2018 – udfordringen bliver at integrere styringen af alle enhederne i den overordnede it-infrastruktur på en måde, der ikke overbebyrder j organisationen.

Det er her, at AI og robotteknologien kommer til sin ret, fordi det muliggør intelligent automatisering og administration af IoT-enhederne - billigt og effektivt.

Den kritiske forbruger går på jagt

Forbrugerne bliver stadig mere opmærksomme på værdien af deres personlige data, og i 2018 bliver de mere kritiske i forhold til, hvad de vælger at engagere sig i. Derfor skal brands være opmærksomme på, hvordan de håndterer data, når deres kunder går på jagt efter mobile, sikre og enkle løsninger, der kan håndtere følsomme informationer.

De varemærker, der kan det, vil skille sig ud.

Tværgående samarbejde for den offentlige sikkerhed

2017 har set et stort antal både terrorangreb og naturkatastrofer rundt om i verden. Problemfri og sikre forbindelser på tværs af netværk, der er hurtige at etablere – og især netværk, der er dedikeret til de første, der rykker ud ved en katastrofe – vil være i fokus i 2018, ikke mindst i USA inden for rammerne af Firstnet.

Interoperabilitet og samarbejde på tværs vil give virksomheder og offentlige sikkerhedsorganisationer mulighed for at vælge mellem netværk og teknologitjenester, og det vil drive innovation og medvirke til reducerede ommkostninger gennem konkurrencen på markedet.

Vigtigst er det, at interoperabilitet giver de første respondenter bedre mulighed for at opretholde kontakten og at kommunikere med myndigheder og private borgere i tilfælde af katastrofer.

Enkelthed er målet

I takt med, at verden bliver stadig mere kompliceret, handler forretningssucces i stigende grad om at kunne adskille kerneopgaverne fra øvrige aktiviteter.

Virksomheder, der klarer sig godt, fokuserer på at levere forretningsmæssige resultater på kerneopgaverne, mens øvrige opgaver bliver outsourcet til betroede partnere.

De virksomheder, der har evnen til at finde ud af, hvem der bedst kan hjælpe med at reducere kompleksiteten og gøre ting enklere, vil opleve fremgang.

For Verizons mange globale kunder vil transformation fortsat være i fokus. Men det kan være en vanskelig rejse at begive sig ud på – især med tanke på den globale mangel på kompetencer inden for en række vigtige teknologiske b2b-områder.

I Verizon går vi ind i 2018 med en klar forståelse af, hvad virksomheder kan gøre for at stå bedre, og hvordan vi kan hjælpe. Vi skal anvende vores unikke kombination af teknologisk knowhow, vores ekspertise og erfaring, når det gælder kultur- og procesforandringer, til at understøtte vores kunders transformation.

I sidste ende er det vores opgave at bruge vores erfaring med at samarbejde på tværs af lande og med at skalere løsninger til at hjælpe både vores private og offentlig kunder med at realisere de fordele, som den digitale forandringsproces tilbyder.

Klumme: Kære it-chef, det er tid til at modernisere systemerne

Klumme: Kunsten at bekæmpe en cyberwar

Klumme: Disruptionrådet bør fokusere på disse tre ting

Klumme: Glem alt om bredbåndspuljen

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger