Klumme: Kære it-chef, det er tid til at modernisere systemerne
Virksomheder er under et konstant pres fra forbrugerne for at levere produkter og tjenester hurtigere end nogensinde før. Men ofte sker der det, der ikke må ske, når man har travlt: Fejl. Og i vores digitale tidsalder går det ofte rigtigt galt, når det først går galt.
I Danmark kan vi se, hvordan de store banker og betalingstjenester oplever nedbrud, der lammer betalingssystemer og hæveautomater. Også i infrastrukturen og trafikken mærker forbrugerne konsekvenserne af fejl i it-systemer, der sætter apps, hjemmesider, signalsystemer og automater ud af drift.
Hvis man som virksomhed ikke frygter den slags nedbrud, er man mere end almindeligt naiv, for virkeligheden er, at kunderne vil tænke sig om en ekstra gang, næste gang de skal skifte bank, ud at rejse, eller hvad de nu måtte have oplevet problemer med.
Gamle it-systemer overhales indenom
Eksemplerne fra virkelighedens verden viser, hvor vigtigt det er for en virksomhed, at it-systemerne er integrerede og ordentligt forbundet på tværs af organisationen.
For hvis der er fejl i integrationen, vil hele systemet vælte som dominobrikker, så snart én lille del oplever nedbrud. Og resultatet? Skuffede og utilfredse kunder, dårligt image, dyre konsulenter hyret ind til brandslukning og det kan i værste fald ende som røde tal på bundlinjen.
Desværre har mange virksomheder stadig en "if it ain’t broke, don’t fix it"-tilgang til deres it, men de vil snart blive overhalet indenom, hvis ikke de er på forkant.
De nye virksomheder, der skyder op, er født med et "data-first"-mindset – de er agile, fleksible og forstår den moderne forbrugers behov for at engagere sig i et brand.
Og i en tid, hvor brandloyalitet er under pres, vil kunderne ikke tøve med at henvende sig hos konkurrenterne, hvis de ikke oplever det forventede serviceniveau.
Modernisering er lig med glade kunder
De fleste it-fejl skyldes oversete sårbarheder og huller i systemet mellem gamle og nye programmer og systemer. Den type fejl kan nemt undgås ved at integrere de gamle systemer i skyen, såkaldt ”modernisering”.
Processen sikrer, at en virksomheds ældre systemer kan kommunikere med moderne cloud-baserede programmer til eksempelvis salgsautomatisering, HR eller marketing. Alt sammen områder, hvor kunderne oplever en synlig forskel, når tingene kører gnidningsfrit.
Men ifølge analysevirksomheden Gartner kæmper mange ledere stadig med at forstå, at de traditionelle metoder til at integrere data ikke kan hamle op med nutidens digitale virkelighed.
Konkurrencen om at vinde de kræsne kunder er benhård, og der er alt for meget på spil til ikke at give dem den bedst mulige oplevelse.
Virksomhederne er nødt til at tage de cloudbaserede integrationsløsninger til sig, der gør dem i stand til hurtigt og nemt at flytte data mellem programmer og systemer, for kun på den måde kan de være helt sikre på, at kunderne får det, de forventer og fortjener.
Og det er nøglen til at skabe loyale brandentusiaster i en tid, hvor virksomhederne har allermest brug for dem.
Klumme: Kunsten at bekæmpe en cyberwar