ITWatch

Flere produkter på hylderne skal skabe vækst hos Columbus

Det danske it-selskab vil løse en bredere palet af opgaver for sine kunder. Business Intelligence, Internet of Things og yderligere fokus på cloud-forretningen står på vækstdagsordenen.

Koncernchef i Columbus, Thomas Honoré. | Foto: PR/Columbus

I venstre side af mobiltelefonens skærm ligger et diagram med tre røde søjler. I modsatte fylder et kurvediagram med en håndfuld farvestrålende streger resten af skærmen.

Mobilen tilhører koncernchef i Columbus, Thomas Honoré. Diagrammerne er vigtige af to årsager. Først og fremmest er det ved hjælp af app’en, at han i realtid følger nøgletallene for it-virksomhedens ti største igangværende projekter. KPI’er er et vigtigt redskab for enhver chef, der skal have fingeren på forretningens puls.

For det andet repræsenterer kurverne og resten af dataene på skærmen mere end projekternes aktuelle tilstand hos Columbus.

Opsamling, overvågning og analyser af virksomhedsdata – i daglig tale bedre kendt som Business Intelligence – er nemlig et område, som Columbus-direktøren udpeger som en fremtidig vækstmulighed.

"Vi arbejder meget med ERP og CRM, men vi vil gerne lave mere Business Intelligence og arbejde mere med IoT (internet of things, red.)," siger Thomas Honoré.

Columbus fokuserer på at digitaliserer og automatiserer sine kunders forretninger. Kunderne befinder sig inden for tre brancher – fødevare-, detail- og produktionsvirksomheder – og it-selskabets primære fokus er ERP og forretningsapplikationer.

Columbus har en målsætning om at øge omsætningen med 10 pct. om året. Det skal ske ved at udvide udvalget af varer på hylderne over for kunderne.

"Jeg vil gerne have, at vi tilbyder flere typer ydelser end blot at levere et projekt til vores kunder. Vi er ret gode til at levere projekter, men jeg vil også gerne have at vi har en længerevarende relation med vores kunder, og at vi tager en større del af deres it-budget."

Det skal bl.a. ske ved et øget fokus på Columbus’ cloud-forretning. Det strategiske fokus ligger i højere grad på at skabe vækst gennem mersalg til de eksisterende kunder frem for at fokuserer på nye markeder rent geografisk. Det er der to primære årsager til.

"For det første er der større chance for at få succes med at levere en ydelse ovenpå en eksisterende, fordi man kender det miljø og den type virksomhed, som man arbejder med. For det andet er det væsentligt lettere at sælge til en eksisterende kunde," siger Thomas Honoré.

Vækststrategi

Den danske it-virksomhed har de seneste år kunnet fremvise solide resultater på både top- og bundlinjen. I 2016 lød omsætningen på 1,193 mia. kr., hvilket svarer til en stigning på 6 pct. sammenlignet med året forinden. Samtidig voksede ebitda-resultatet med 37 pct. og landede på 144 mio. kr. i 2016.

Columbus befinder sig i år to af selskabets fem-årige 2020-strategiplan. Målsætningen om at øge omsætningen med 10 pct. årligt skal ske gennem en fordeling mellem organisk vækst og opkøb.

Med et ebitda-resultat på 144 mio. kr. i 2016, som Columbus ifølge Thomas Honoré stort set konverterer en-til-en til likvide midler, er selskabet godt rustet til at bevæge sig ud i markedet på jagt efter nye opkøbsemner.

"Vi har nogenlunde 144 mio.kr. i kassen. Dem skal vi bruge til et eller andet. Vi kan betale dem tilbage til vores aktionærer i udbytte – hvilket vi også gør – men vi mener, at vi kan bruge pengene bedre på vækst."

Med selskabets erklærede mål om at udbetale 10 pct. i dividende årligt in mente betyder det, at Columbus de senere år har haft en solid pengebeholdning, som skal bruges til nye opkøb.

"Vi har alt andet end lige omkring 120 mio. kr., som er øremærket hvert år til at købe virksomheder. Vi har nu en størrelse, så vi kan købe en virksomhed i f.eks. England og integrere den i vores infrastruktur og ledelsesniveau. Det betyder, at vi kan tage synergier hjem, som andre ikke kan – enten i markedet eller i form af færre omkostninger," siger Columbus-direktøren, der vurderer, at selskabet har kapacitet til at købe mellem en og fire nye virksomheder om året.

Thomas Honoré peger på to primære udfordringer, der kan hæmme vækstambitionerne.

"For det første skal vi vokse organisk – og det kræver, at vi tiltrækker dygtige medarbejdere. For det andet skal vi finde de virksomheder, som vi gerne vil købe for at lave flere ting for vores kunder."

De senere år har det danske selskab tilsyneladende ikke haft problemer med at finde interessante opkøbsemner. I 2015 købte Columbus de to amerikanske selskaber InterDyn BMI og Sherwood Systems samt MW Data og MW Solutions herhjemme.

Opkøbslysten fortsatte i 2016, hvor SystemHosting, amerikanske Client Strategy Group og engelske Cambridge Online Systems blev en del af Columbus, og senest købte det danske it-selskab amerikanske Tridea Partners i januar 2017.

Potentiale i eksisterende markeder

Columbus’ største marked ligger i USA, hvor selskabet har 27 lokalkontorer. Dernæst følger England, Danmark og Rusland som de vigtigste markeder. Columbus er desuden til stede i Baltikum og Norge. Selskabet har et outsourcingcenter i Indien, mens alle produkterne bliver lavet i Holland.

Det er med andre ord allerede en global virksomhed, men der er ingen planer om at udvide antallet af markeder for at skabe mere vækst.

"Der er masser af vækstpotentiale for os i USA, England og Danmark. I USA er vi over 300 mand, så det er en stor virksomhed, men det er stadig en lille spiller i det marked. Vi kan sagtens blive dobbelt så store i USA uden at være markedsledende, så der er helt klart det største potentiale for os dér."

1. marts havde Columbus 20 års jubilæum på det russiske marked, der ifølge Thomas Honoré på mange områder minder om det amerikanske – der er tale om et stort land, hvor virksomhederne skal distribuere deres varer over tusindvis af kilometer. Vækstpotentialet i Rusland kan dog ikke måle sig med USA.

"Vi er omkring 150 mand i Rusland, men efter at rublen er blevet devalueret så meget, udgør landet kun 5 pct. af vores forretning. Så selvom det russiske marked egentlig fungerer meget godt og køber vores løsninger, bliver det ikke inden for en overskuelig fremtid et stort marked for os," siger Thomas Honoré.

Nedgangen i den russiske økonomi er dog et bump på vejen. Med baggrund i analysen ”Global ERP Software Market” fra Allied Market Research forudser Columbus, at markedet for ERP og forretningsapplikationer vil vokse med 3-5 pct. årligt frem mod 2020. Godt 7 pct. af alle virksomheder ventes hvert år at være i markedet efter en ny ERP-platform, mens cirka 20 pct. forventes at forny eller udvide deres ERP-platform hvert år.  

Globaliseringen og en stadig større digitalisering af forretninger betyder, at Thomas Honoré ser lyst på fremtiden. De globale arbejdsprocesser, der betyder, at virksomheder producerer i Kina med råstoffer fra Afrika og sælger deres vare i Vesteuropa. Det øger behovet for automatisering og digitalisering af forretningen.

"Den bølge, der er i gang med at ændre, hvordan mange virksomheder opererer – de skal automatisere og digitalisere mere – der sidder vi midt i orkanens øje, hvor vi hjælper dem med det. Det, synes jeg, er superspændende," siger Thomas Honoré.

3 vil sælge mere end telefoni til sine kunder 

Targit: Ny ejer giver os mulighed for at planlægge langsigtet 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs