ITWatch

Det offentlige taler ikke sammen på nettet

Den øgede offentlige digitalisering skulle bidrage til en mere sammenhængende offentlig sektor. En analyse fra Dansk IT og Rambøll peger dog på, at de offentlige digitale løsninger ikke taler sammen, hvilket gør det sværere for borgerne.

Den øgede digitalisering af det offentlige Danmark og kontakten med borgerne lider under den samme fragmentering og silotænkning, som også præger den fysiske del af den offentlige forvaltning.

Det skriver Rikke Hvilshøj, direktør i Dansk IT, og Søren Skaarup, seniorkonsulent hos Rambøll Management Consulting, i en fælles analyse i Politiken.

I analysen påpeger de, at selvom det var hensigten at den offentlige digitalisering skulle lette borgere og virksomheders brug og adgang til de offentlige systemer, så har udbredelsen af de respektive selvbetjeningsløsninger i offentligt regi nærmere gjort det modsatte.

Således peger undersøgelsen "It i praksis", som er lavet på baggrund af besvarelser fra 2.000 danskere, at 56 pct. ikke kunne få løst deres opgave ét sted, men var nødt til at kontakte flere forvaltninger eller myndigheder, ligesom 69 pct. selv var nødt til at sørge for sammenhængen mellem de modtagne informationer.

"Myndighederne må derfor blive bedre til at se verden med borgernes briller. De må blive bedre til (med borgerens samtykke) at dele data på tværs af processer på en måde, så borgeren stadig har kontrol over, hvem der har adgang til hvad, og myndighederne må gøre op med den siloopdelte tænkemåde, man hidtil har tænkt og udviklet selvbetjening ud fra," lyder et af rådene til, hvordan det offentlige skal løse problematikken.

"Offentlige it-systemer er ikke til for brugernes skyld" 

Debat: EU-støtte til internet skal styrke offentlige e-services

Løhde om statens it-strategi: Vil ændre markant på den måde, vi gør tingene i dag 

Mere fra ITWatch

Ny direktør vil ikke have ret bare fordi hun er chef: "Det bedste argument bør vinde"

Efter små tre år i Microsoft Danmark vinker Anne Marie Kindberg farvel for i stedet at blive kommerciel direktør hos fintech-virksomheden Lunar fra 1. februar. De første dage skal hun formentlig lytte lidt mere, end hun skal tale, og så ser hun frem til at blive en del af en virksomhed, der ifølge hende kommer til at revolutionere bankbranchen, som vi kender den.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs