ITWatch

"Offentlige it-systemer er ikke til for brugernes skyld"

Offentlige it-systemer er først og fremmest bygget til indføre og administrere nye love og regler. Derfor kommer brugernes behov i klemme, vurderer adjunkt ved IT-Universitetet John Gøtze.

Foto: Colourbox

It-systemer, der ikke taler sammen, er årsag til daglige frustrationer for offentlige medarbejdere. En undersøgelse, som Politiken har foretaget i samarbejde med fagforbundet Djøf, viser, at 47 pct. af 900 adspurgte djøf’ere i staten oplever, at it-systemer ”i mindre grad” eller ”slet ikke” taler sammen.

Det går udover effektiviteten, vurderer Pernille Kræmmergaard, professor i it-ledelse på Aalborg Universitet, i Politiken, men det er en misforståelse, hvis man tror, at it-systemerne er bygget med medarbejdernes arbejde i sigte.

"Det er ikke er dem, der faktisk bruger it-systemerne, som systemerne er bygget til - det er ikke sagsbehandlernes behov, der er i centrum. Det har heller aldrig været lægernes behov, der har været i centrum omkring sundhedsplatformen. Det har ikke været skattemedarbejderne, der har været i centrum for bygning af EFI-systemerne," siger John Gøtze, som er ekspert i it-arkitektur og adjunkt ved IT-Universitetet i København, til Version2.

Han peger på, at det først og fremmest er politiske behov, der skal opfyldes i de offentlige systemer. Det betyder, at systemernes primære opgave er at indføre en given lov eller regel, og her kan konsekvensen af digitalisering ramme brugernes daglige arbejde med it-systemerne.

Derfor er det ifølge John Gøtze "en lidt naiv holdning" at tro, at man bare kan sætte brugerne i centrum i store offentlige it-systemer.

Statens it-systemer tvinger ansatte til dobbeltarbejde

Flere kvinder vil læse tekniske uddannelser på ITU 

Mere fra ITWatch

Itm8 får nye ejere i stor handel

Kapitalfonden Axcel har købt it-virksomheden Itm8 i, hvad der ifølge Børsen er kapitalfondens største opkøb til dato. Partner erkender, at der er tale om en stor mundfuld.

Freelance it-konsulenthus lander rekordresultat

IT-konsulenthus landede i 2021 en omsætning på 618 mio. kr., og det er ny rekord for freelance-konsulenthuset. Usikkerheden i verden i forbindelse med pandemien og konflikten i Ukraine har haft positiv indvirkning på selskabets resultat, ifølge selskabets adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs