Debat: Videresalg af telekunders data er uholdbart

Teleselskabers ønske om at kapitalisere på deres viden om kunderne er ude af trit med fokusset på datasikkerhed og forbrugernes råderet over egne data, mener adm. direktør for tele- og sikkerhedsvirksomheden Net1.

Det er formentlig de færreste, som ønsker, at data om deres præcise færden, antal af lægebesøg eller brug af apps bliver kortlagt og solgt videre. Men det kan blive virkeligheden, hvis teleselskaber ønsker at tjene penge på deres kunders data.

Det får adm. direktør i tele- og sikkerhedsvirksomheden Net1, René Kappelgård, til at råbe vagt i gevær i et debatindlæg i Jyllands-Posten.

"Idéen om, at vi som televirksomheder frit kan bruge vores kunders data, er simpelthen uholdbar. Vores kunders data er det dyrebareste, vi har, og det tror jeg, at vi lige så godt kan gå ud fra, at kunderne også snart opdager. Hvor andre investerer i at kunne sælge kundernes data til højestbydende, investerer vi i at beskytte kundernes data bedre end nogensinde før. Det er det, enhver ansvarlig teleleverandør bør gøre," skriver han i et debatindlæg i Jyllands-Posten.

Ifølge René Kappelgård skal det være muligt for kunder at sige nej til, at teleselskaber videresælger deres data – og vel at mærke uden at prisen for deres abonnement stiger.

TDC jagter sejrskurs på telemarkedet, men lugten af en nedtur presser på

Telenor satser nyt: Vil overvåge din kørsel og tilbyde billigere forsikring som gulerod

Teleselskaber er pressede: Nu skal de tjene penge på data og algoritmer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også