Robot-startup sikrer adgang til det kinesiske marked og tocifret millioninvestering
Den danske robotiværksættervirksomhed Blue Workforce har med 18 mio. kr. kinesisk kapital og et nyt partnerskab skabt en landgangsbro til det lukrative kinesiske marked.
Det skriver mediet Techsavvy.
Selskabet producererer pakke- og håndteringsrobotter, og aftalen med den kinesiske investor, som allerede blev indgået i marts, indebar, at investoren, stik imod normen, skulle bevise, at de formåede at bygge en organisation op, som kunne understøtte Blue Workforces forretningsmodel og produkt. Det er nu lykkedes, hvilket betyder, at Blue Workforce modtager 18 mio. kr. fra investoren, som i bytte får 15,9 pct. af selskabet.
Partnerskabet indebærer, at man har oprettet en partnervirksomhed kaldet Blue Workforce Robotics (Asia Pacific), som både har licens til at sælge, producere og videreudvikle på selskabets Ragnar-robot. Fra dansk side er man tilfreds med partnerskabet.
"I løbet af det sidste halve år har vi allerede set, at aftalen har båret frugt for begge parter og vi kan konstatere, at vi supplerer hinanden rigtigt godt. Vi kan trække på de mange kompetencer, vi har i den samlede flok. Den synergi har vi brug for, for at fortsætte den gode kurs som der allerede er lagt," siger Preben Hjørnet, stifter af Blue Workforce, til Techsavvy.
Robotter kom snublende fra start til investormøde
Teknologisk Institut: Store gevinster ved at investere i robotteknologi
Investorer flokkes til Odense for at møde robot-iværksættere