Læs alle artikler om chefen og krisen her

Erhvervslivet er kastet ud i en af de største og mest pludselige kriser i mands minde. ITWatch sætter løbene fokus på, hvordan cheferne i it- og telebranchen håndterer coronakrisen. Du kan få et overblik over dækningen her. Artiklen opdateres løbende.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

På få uger er det danske samfund blevet kastet ud i en historisk krise. Cornavirus har sat hele verden på den anden ende og stiller store krav til beslutningstagerne, der skal navigere i en virkelighed, der ændrer sig dag for dag – og time for time.

Også i it- og telebranchen trækker krisen store spor, og ITWatch sætter derfor fokus på, hvordan cheferne griber usikkerheden an i serien 'Chefen og krisen'.

Du kan få et overblik over alle artiklerne neden for i kronologisk rækkefølge. Listen opdateres løbende:

Direktør kritiserer den danske corona-indsats for at være for vidtgående

Enrico Krog Iversen mener, at regeringens tiltag er for vidtgående i kampen mod coronasmitten. | Foto: PR/Fotojournalist Nils Lund Pedersen
Enrico Krog Iversen mener, at regeringens tiltag er for vidtgående i kampen mod coronasmitten. | Foto: PR/Fotojournalist Nils Lund Pedersen

De sundhedsmæssige gevinster står ikke mål med de økonomiske konsekvenser af den hårdhændede danske corona-strategi, siger direktør i robotselskab. Han oplever endnu ikke omsætningfald, men spår, at det kun er et spørgsmål om tid.

Læs artiklen her.

"Vi holder fredagsbar over videokald, for det er vigtigt at fastholde det, vi plejer at gøre"

"Indtil videre har medarbejderne fået det til at fungere ved at være kreative og meget fleksible, og det er jeg utroligt tilfreds med," lyder det fra direktør Mikkel Bardram. | Foto: Tobias Nicolai/ERH

EG kører videre som hidtil, til trods for at medarbejderne er sendt hjem, siger topchef Mikkel Bardram. Men hans arbejdsdag er meget forandret, efter coronavirussen har lagt sig over landet.

Læs artiklen her.

Teledirektør isolerer nøglemedarbejdere for at sikre dem mod coronasmitte

"Vi arbejder med alle mulige scenarier, men de ændres hele tiden," siger Claus Metzsch Jensen om coronasituationen. | Foto: PR/Eltel Networks

Beredskabsplanerne er støvet af hos en af de afgørende aktører i at sikre den digitale infrastruktur. Direktøren har isoleret en række centrale medarbejdere, for at undgå at de bliver eksponeret for smitte.

Læs artiklen her.

TDC's nye topchef: "Der er kun én måde at lede på i denne situation"

"Vi står alle i en situation, vi ikke har været i før i vores generation," siger 56-årige Henrik Clausen, der blev udpeget som TDC-topchef i starten af februar.

TDC's nye topchef Henrik Clausen er endt midt i en omfattende opgave  – at lede TDC midt i corona-krisen. Her udlægger han i detaljer teksten for, hvordan han styrer TDC, der rummer store samfundskritiske netværk, gennem krisen.

Læs artiklen her.

Crayon-topchef: Mange sparer hurtigt to timer om dagen ved hjemmearbejde

Foto: PR/TDC
Foto: PR/TDC

Corona-krisen har sendt hundredetusinder hjem på hjemmearbejde, men for Crayons topchef Marina Lønning er der faktisk flere fordele, selvom børnefamilierne er under stort pres. Signalet er klart. Det går over al forventning, og pendlerne sparer op til to timer dagligt, vurderer hun.

Læs artiklen her.

Unit IT-direktør: Corona-krisen har givet omstillingsparatheden et gigantisk skub

Foto: Palle Skov
Foto: Palle Skov

Direktøren i det fynske it-selskab Unit IT priser sig lykkelig for, at selskabet nåede at komme i mål med en stor fusion sidste år. Han peger på, at selskabet i dag er rustet til corona-krisen, som generelt er med til at skubbe til omstillingsparatheden rundt i de danske virksomheder.

Læs artiklen her.

Columbus' topledelse går markant ned i løn på grund af corona-krisen

"Vi ved ikke, hvad denne krise kommer til at betyde for os, derfor venter vi med at guide om resten af året, for det vil være helt umuligt, som situationen er nu," lyder det fra Columbus-topchefen Thomas Honoré. | Foto: PR

"Vi går foran." Sådan lyder det fra Columbus' topledelse, der nu frivilligt sænker lønnen markant til topledere og bestyrelsen i selskabet. Det sker som direkte konsekvens af corona-krisen. Columbus' adm. direktør afviser ikke fyringer.

Læs artiklen her.

Midt i storfusion ramte coronakrisen: "Min opgave er at være et eller to skridt foran"

Peder Bank har nok at se til under coronakrisen. | Foto: PR/Interxion
Peder Bank har nok at se til under coronakrisen. | Foto: PR/Interxion

Når kunderne ikke kan komme på besøg, må man gå andre veje. Datacenteroperatøren Interxion vil lave virtuel sightseeing, lyder det fra direktør, der samtidig sidder midt i fusion og skal holde snuden i sporet.

Læs artiklen her.

Lande-direktør i Cisco: Hvis vi skal igennem krisen, så er medarbejderne afgørende

Foto: Cisco/PR
Foto: Cisco/PR

Carsten Videcrantz, adm. direktør i Cisco Danmark ser medarbejderne som helt afgørende for at komme godt igennem coronakrisen. Derfor er han også meget opmærksom på sine egnes ve og vel.

Læs artiklen her.

Datatilsynets chef: "Arbejdstid og fritid flyder fuldstændig sammen"

Cristina Angela Gulisano, direktør, Datatilsynet | Foto: Gregers Tycho/ERH
Cristina Angela Gulisano, direktør, Datatilsynet | Foto: Gregers Tycho/ERH

Datatilsynets direktør, Cristina Angela Gulisano, savner, at man lige møder nogen i døren til printerrummet og hører, hvordan det gik med fødselsdagen. Hør hendes beretning om at være chef for et tilsyn på afstand – bare uger efter Datatilsynet er flyttet i helt nye lokaler.

Læs artiklen her.

3-direktør har daglige samtaler med de ansatte: "Ros er ekstra vigtigt lige nu"

Sigurd Leth fra 3 skeler til sine erfaringer fra finanskrisen under den nuværende coronakrise. | Foto: 3/PR
Sigurd Leth fra 3 skeler til sine erfaringer fra finanskrisen under den nuværende coronakrise. | Foto: 3/PR

På trods af den fysiske afstand forsøger 3-direktør Sigurd Leth at være ekstra tæt på sine medarbejdere i denne ekstraordinære krise. Personligt trækker han på erfaringer fra finanskrisen, når han skal udstikke kursen i en usikker tid.

Læs artiklen her.

Dell-topchef: "Jeg savner at mødes med kunder og medarbejdere i virkeligheden"

Foto: PR/Dell Technologies
Foto: PR/Dell Technologies

Coronakrisen har vendt alting op og ned, og hos Dell understreger topchef Anja Monrad, at situationen på ingen måde kan betegnes som normal. Selvom arbejdet kan videreføres digitalt, savner hun den fysiske kontakt – og faktisk også securitykøen i lufthavnen.

Læs artiklen her.

Columbus-chef deltager i virtuelle fredagsbarer: "Jeg ringer lige ind på Teams og siger skål"

Thomas Honoré er koncernchef i Columbus. | Foto: PR
Thomas Honoré er koncernchef i Columbus. | Foto: PR

Thomas Honoré traf hurtigt beslutning om, at alle ansatte skulle arbejde hjemmefra, da coronakrisen begyndte at vise tænder. Nu ser han det som sin vigtigste opgave at holde gejsten oppe, og det sker blandt andet ved at deltage i it-selskabets virtuelle fredagsbarer.

Læs artilen her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også