Klumme: Mange topledere pudser glorien, men mangler digitale kompetencer

Mange toplederes mangel på digitale kompetencer betyder, at de føler sig urørlige og mangler blik for de digitale trusler mod deres forretningsmodeller, mener serieiværksætter og business angel Michael Moesgaard Andersen i denne klumme.
Mange toplederes tro på egne digitale evner udgør en reel trussel mod deres forretningsmodeller, mener Michael Moesgaard Andersen. | Foto: Scanpix
Mange toplederes tro på egne digitale evner udgør en reel trussel mod deres forretningsmodeller, mener Michael Moesgaard Andersen. | Foto: Scanpix
mICHAEL MOESGAARD ANDERSEN, CEO OG ADJ. PROFESSOR

Den 1. juni 2017 var datoen for et vellykket VL-døgn, som CBS havde organiseret efter princippet "back to school". I den forbindelse havde CBS sammen med Megafon udarbejdet en analyse af de danske toplederes kompetencer.

Konklusionen var, at topledere selv mener, at de er vældig gode og har de helt rigtige kompetencer. Inden for ledelsesteori tales om en slags glorificeringseffekt, når man på denne måde stiller sig selv i et for godt lys samtidig med, at man peger fingre af andre.

Under overfladen viser undersøgelsen imidlertid også, at lederne ikke har de digitale kompetence på plads, bl.a. i forhold til de sociale medier, manglende udnyttelse af Big Data og kunstig intelligens. En række topledere er således en hel generation bagud!

Digitale rebeller

Allerede for 15 år siden så vi i Danmark, hvordan CBB Mobil og Telmore som de første vaskeægte digitale rebeller tog de gamle teleselskaber på sengen ved at udbyde mobiltelefoni digitalt over nettet og dermed blev banebrydende for e-handel i Danmark.

Først efter en rum tid prøvede de gamle monopoler at efterligne de digitale rebeller. Forsøget mislykkedes som bekendt dengang, og lige siden har branchen kæmpet med at få økonomien til at hænge sammen i en branche, hvor profitabilitet længe har været en by i Rusland.

Mange topledere har så tilsyneladende ikke lært noget af disse og andre erfaringer med digitale rebeller. Egentlig burde disse således tilbage til skolebænken én gang til for at få kompetencerne på plads til forretningsmodeller, der giver svar på bl.a. følgende spørgsmål:

• Hvordan kommer de digitale rebeller til at ødelægge min nuværende forretning eller hele min branche (hvor er den næste CBB Mobil/Telmore)?

• Hvad kan jeg selv gøre for at komme udviklingen i forkøbet (som Danske Bank f.eks. delvis har gjort det med MobilePay)?

• Kan jeg komme til at kommunikere bedre ved hjælp af de digitale medier (så jeg ikke ser min forretning blive ødelagt af en shitstorm, som sket med Jensens Bøfhus)?

• Er jeg dygtig nok til at udnytte den igangværende datadrevne udvikling (sidder jeg allerede på en guldgruppe af Big Data)?

• Hvilke dele af mit toplederjob bliver overflødigt ved hjælp af kunstig intelligens (gentænke lederrollen og springe en generation frem i tid)?

Der har været en tendens til, at det mest er i hightech-virksomheder, at man stiller sig disse enkle spørgsmål, men de gælder i virkeligheden med endnu større slagstyrke i alle andre virksomheder. Tankevækkende var det da også på VL-døgnet, at Robert Uggla fra Mærsk var klar i mælet om, at det ikke er de traditionelle konkurrenter i rederibranchen, der udgør en trussel for Mærsk, men Amazon.

Danmark har en af verdens allerbedste adgange til bredbånd, smartphones, digital borgerkontakt osv. Når vi så har verdens formodentlig bedste superdigitale infrastruktur, skal vi så ikke have sat tempoet op? Rive de gamle monopoler ned og sætte nye digitale virksomheder i stedet for?

Uden blik for trusler

Det er i hvert fald skræmmende, at et stort antal topledere ifølge undersøgelsen fortæller sig selv og andre, at man er superkompetent i sin jobrolle, når mange mangler basale digitale kompetencer og føler sig urørlige uden anvendelse af mere gennemgribende digitale forretningsmodeller og uden blik for de virkelige trusler.

Stort set alle dømte i sin tid CBB Mobil og Telmore ude, fordi man med den gammelkendte viden kunne sige, at der ingen evidens var for, at sådanne forretningsmodeller kunne overleve. Fortidens lærdom er som ilden: Den kan i perioder være en god tjener, men er dybest set en farlig herre.

Michael Moesgaard Andersen arbejder i dag som serieiværksætter og investor på it-området. Har tidligere været ansat i finansministeriet og er som adjungeret professor på CBS forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler om strategi og iværksætteri.

Klumme: Etabler en dansk vækstbørs, men ikke et quickfix efter svensk model 

Klumme: Fremtidige køer på internettets motorveje 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også