Klumme: Danmark har en unik chance i næste version af smartphonen

Smartphone-markedet står over for et paradigmeskift, og det kan betyde nye muligheder for danske virksomheder.
Foto: PR/John Strand
Foto: PR/John Strand
AF JOHN STRAND, DIREKTØR FOR STRAND CONSULT

Der var en gang, hvor Danmark var en af verdens førende producenter inden for mobiltelefoner. Aftalen om GSM-standarden blev underskrevet i København den 7. september 1987. Nogle af de første GSM-telefoner blev udviklet i Danmark. I Aalborg havde man en hel klynge af virksomheder, som gjorde en forskel, og efter at Nokia købte AP Radio af Philips, blev Danmark et af de førende lande inden for udviklingen af mobiltelefoner – Nokia 3330 var et af mange produkter, som Nokia udviklede i København.

Mange har talt og skrevet om Danmarks storhedstid inden for mobiltelefonverden, men meget få har set på, om Danmark kan komme tilbage på det marked, og hvordan det skal gøres. Vi fra Strand Consult, som har fulgt dette marked i over 22 år, mener, at smartphone-markedet står over for et paradigmeskift. Hvis vi skal sige det meget enkelt, tror vi ikke på, at den næste Nokia kommer fra Danmark, men vi tror, at danskernes tilgang til godt design og innovative løsninger kan få en betydning i fremtiden og skabe basis for nogle unikke virksomheder.

Smartphones minder efterhånden meget om Volvo 240

Hvis man ser på smartphone-markedet, er det minimalt, hvad der er sket, siden Apple lancerede den første iPhone den 9. januar 2007, og siden Google lancerede Android den 5. november 2007. Hvis man skal sige det meget enkelt, ligner den udvikling, vi ser på smartphone-markedet, den, man så hos Volvo med deres legendariske 240, der ikke ændrede sig meget i perioden 1974 til 1993. Rent faktisk var der meget mere innovation på smartphone-markedet, før lanceringen af iOS og Android. Hvis man ser på mangfoldighed på smartphone-markedet minder det skræmmende meget om PC-markedet, hvor der ikke skete noget i mange år.

I en verden, hvor der bliver solgt 1,9 milliard telefoner heraf 1,4 milliard smartphones, og hvor markedet står stille, åbner der sig nogle muligheder for innovative aktører. Vor research viser, at folk i mobilverden og ikke mindst kunderne savner nogle nyheder, der går længere end et nyt modelnummer eller bogstav. I dag er der ikke den samme eufori, der var for blot få år siden, når nye telefoner blev lanceret. Vi er gået fra en verden, hvor folk lå i kø foran butikker for at få den nye iPhone til en verden, hvor køen er forsvundet, og pressen er mere eller mindre ligeglade med de nye modeller – glæden ved at få en ny telefon i hånden, er ikke den samme i dag, som den var for nogle år siden.  

Smartphone-markedet kan lære af PC-markedet

Hvis man ser på PC-markedet, led det marked for blot få år siden under de samme udfordringer. Den eneste producent, der lavede cool bærbare computere, som folk med kærlighed til godt design kunne få, var Apple. I dag ser verden meget anderledes ud, og de gamle PC-producenter har skabt en helt ny kategori af PC´er, som adresserer ”entusiastsegmentet” - det er PC´er, som henvender sig til dem, der gerne vil have en cool PC med et godt design og det uden, at man skal betale en vild overpris for produktet.

Hvis man ser på de mange PC-producenter, så er der Dell’s XPS, Lenovos X1, HP’s Spectra, Microsofts Surface og mange andre produkter. I dag er en cool PC ikke noget, der koster en formue, og det er ikke et luksusprodukt på samme måde som de mobiltelefoner, der er lavet med guld og diamanter. En lækker PC med standardspecifikationer er noget, som de fleste har råd til at købe og bruge – det er en vare med volumen i.

Vi fra Strand Consult har aldrig troet på, at der ville komme et stort marked for telefoner med diamanter, Nokia forsøgte sig med Vertu, Siemens lavede en serie, der lignede smykker, og aktører som Sirin, Mobiado, Lamborghini er andre eksempler. Den intelligente mobiltelefonproducent vil ikke lave ekstremt dyre luksusprodukter men vil fokusere på, hvordan de kan addere værdi til produkter, der ligger i et prisleje som en ny iPhone eller den nye Samsung-telefon.

Det drejer sig om at få volumen og det ved at angribe et segment, som gerne vil have noget unikt, uden at det koster en formue. Det segment vil fremadrettet vokse, og det vil blive mere fragmenteret, end vi ser det på PC-området. Rent praktisk vil markedet for telefoner, der bliver solgt i 20.000-100.000 eksemplarer vokse, og det vil dreje sig om meget mere end godt design men også om telefoner med specielle funktioner i en verden, hvor vi går fra at bruge klassiske PC’er til at bruge mobiltelefoner.

Hvor er mulighederne for danskerne?

Vi mener, at der er mange muligheder og de ligger i vort industrielle DNA. Man skal ikke udelukke, at vi får producenter, der skaber nye produkter på toppen af eksisterende platforme. Vi skal heller ikke udelukke, at der vil opstå virksomheder, der udvikler unik funktionalitet til producenter der adresserer disse segmenter. Udfordringen er at identificere og definere de mange nye segmenter på smartphonemarkedet og forstå, hvad de kunder efterspørger og er villige til at betale for.

Rundt om i Danmark er der virksomheder og personer, som har det rigtige industrielle DNA, den indsigt, der skal til for at løfte denne opgave. Dem, der er klædt bedst på, og som har de rigtige varer på hylderne, har nemt ved at identificere mulighederne. Vi er slet ikke i tvivl om, at markedet for aktører der adresserer ”entusiastsegmentet” er der og vil vokse - det store spørgsmål er, hvor stor en andel af det 1,4 milliarder store smartphonemarked, det vil tage, og hvilke producenter, som kommer til at afgive markedsandele.

Personligt tror jeg, at markedsandelene vil komme fra en bred vifte af aktører. De fleste kunder vil ikke være high end iPhone- eller Samsung Galaxy-kunder, der konverterer, men kunder som kommer fra en bred vifte af aktører.

Konklusionen er meget enkel, markedet er der, det vokser, og dem, der har evnen og viljen til at adressere det marked, har nogle muligheder, der ikke har været i mange år. 10 år efter lanceringen af iPhonen og Android er der et marked for godt design og innovative løsninger.

Lad os håbe, at Danmark kommer op på hesten igen, det kunne være sjovt, hvis vi også gjorde en forskel på dette område som vi gør det på mange andre områder. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også