Klumme: Disrupt din pris og dø

Det er fristende at ride med på disruption-bølgen, som skyller ind over it-branchen, men mange ender med at disrupte sig selv til døde i en nedadgående prisspiral i iver efter at revolutionere prisen, skriver adm. direktør i NNIT Per Kogut i denne klumme.
Per Kogu er adm. direktør i NNIT. | Foto: PR/NNIT
Per Kogu er adm. direktør i NNIT. | Foto: PR/NNIT
AF PER KOGUT, ADM. DIREKTØR, NNIT

Det kan være svært at nå at holde sig ajour med den teknologiske udvikling i disse år. Det vrimler med evangelister og dommedagsprofeter. Som almindelige borgere skal vi begribe, at robotterne kommer, at vores brødrister og hundens madskål bliver koblet på internettet, og at vores data ligger i skyen.

Når debatten går i selvsving, kan man godt blive revet med, selvom man har arbejdet med it i et halvt århundrede. Det er fristende at stemme i og lovprise perspektiverne i innovation, digitalisering, Internet of Things, Big data og Cloud; ride med på bølgen af buzzwords og bekræfte verden i, hvor vigtigt netop vores fag er. Men midt i al hypen har vi også et ansvar for at hjælpe med at sikre, at udviklingen skrider frem på et oplyst grundlag.

På et oplyst grundlag kan vi identificere, hvor den reelle innovation finder sted. Det er svært lige nu, fordi der er så ufattelig meget støj, og faglige eller tekniske ord vinder indpas, selv om de færreste kender deres præcise betydning. Et godt eksempel er disruption, som flittigt klistres på konferencer, blogindlæg og sågar offentlige råd. Når folk overhovedet at reflektere over, hvad et buzzword som disruption betyder?

Der kan sidde to fyre i en garage og udvikle løsninger, der udfordrer store etablerede virksomheder og sætter dem skakmat gennem typisk lavere pris eller et mere fokuseret produkt. Måske finder de guld på områder, som de store virksomheder ignorerer med deres fokus på de traditionelt profitable områder. Det var den proces, Clayton Christensen beskrev, da han udviklede sin teori om disruptiv innovation i 90'erne. Men alle skal ikke disrupte eller dø, det er noget vås, for der findes en mellemvej.

Problemet er, at mange af de nye teknologier bruges til at sælge innovation, selv om de faktisk kun er disruptive på prisen. De bringer ikke nogen ny værdi med sig til et hul i markedet. Det er nok naturligt, at alle fokuserer så meget på pris efter en finanskrise, hvor vi alle sammen skal blive mere og mere konkurrencedygtige, men det er ikke nødvendigvis innovativt bare at gøre den billigere. Mange ender med at disrupte sig selv til døde i en nedadgående prisspiral i deres iver efter at revolutionere prisen.

For et par år siden fik vi spået, at cloud-teknologien nærmest ville vende verden på hovedet, når data flyttede op i skyen. Sådan gik det ikke helt. Cloud giver os nogle interessante leverings- og udviklingsmodeller, hvor du hurtigt får den plads i skyen, du har brug for, til lagring af ikke-sensitive data. Teknologien gør det billigere at lagre data, men den består stadig grundlæggende af servere og fiberoptik. Som teknologi har cloud vist sig at have lige så lidt disruptivt potentiale, som ASP og Service Oriented Architecture havde.

Succesfuld innovation handler om at finde en balance. Vi skal udvikle nye løsninger, og digitaliseringen er uafvendelig, men der skal også være tid til at opdatere og forbedre de eksisterende produkter. Det gælder også på it-området. Vores forretning kommer af tillid. Tillid kommer af stabilitet og genkendelighed. Udviklingen løber i disse år stærkere end nogensinde, og vi kommer til at arbejde med store forandringer i den måde, samfundet og organisationer bliver drevet på. Til den tid prædiker evangelisterne nok allerede om andre og nye revolutioner. Det kan forhåbentlig give os andre lidt arbejdsro.

Klumme: Etabler en dansk vækstbørs, men ikke et quickfix efter svensk model 

Klumme: "I fremtiden bliver alle virksomheder softwarevirksomheder" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også