Klumme: AI-ekspertise kan blive nøglen til succes

It-leverandører kan drage nytte af AI-udviklingen til både at optimere deres egne processer og levere skræddersyede løsninger, som giver kunderne konkurrencefordele.
Eric Östlund-Folkeryd og Mostyn Thomas repræsenterer begge Pax8. | Foto: PR
Eric Östlund-Folkeryd og Mostyn Thomas repræsenterer begge Pax8. | Foto: PR
Af Eric Östlund-Folkeryd, Microsoft AI GTM Lead EMEA, Pax8 og Mostyn Thomas, Senior Director of Security EMEA, Pax8

De seneste års markante udvikling inden for AI har medført, at it-branchen nu står ved en skillevej. Det store spørgsmål er, om man som it-leverandør skal nøjes med at bruge AI internt i sin egen virksomhed, eller om man aktivt skal tilbyde sine kunder AI-løsninger og rådgivning om anvendelse af AI.

Hvis man vælger den sidstnævnte strategi, er det næste spørgsmål, om man skal investere yderligere i kapacitet og ekspertise ud over det, man allerede har inden for fx teknik, infrastruktur og sikkerhed. Her må man nøje overveje, hvad der kræves, hvis man vil være data- og AI-leverandør. Samtidig er man nødt til at holde sig opdateret om, hvordan andre it-virksomheder går i dialog med deres kunder om AI.

Kombination af AI og data kan skabe værdi

Vores vurdering er, at den bedste mulighed for managed service providers (MSP) og andre it-leverandører for at opnå konkurrencefordele i dag er at arbejde målrettet med kombinationen af AI og data. Med disse værktøjer kan it-leverandører skabe nye muligheder for både deres kunder og for dem selv. 

Frem for alt kan it-leverandører skabe værdi for deres kunder ved at introducere dem for de muligheder, som AI rummer. De færreste små og mellemstore firmaer råder over ressourcer og viden til selv at kunne implementere AI-løsninger. Ved at give adgang til skræddersyede AI-værktøjer, som er tilpasset til den enkelte kundes specifikke behov, kan it-leverandører gøre en stor forskel for sådanne firmaer. 

It-leverandører kan vejlede deres kunder gennem best practice og strategier til at bruge AI effektivt for derved at hjælpe dem til at opnå konkrete fordele. Det kan handle om automatisering og øget produktivitet, forbedret kundetilfredshed, øget sikkerhed og reduktion af omkostninger. Dermed kan it-leverandører opnå en position som vigtige rådgivere og partnere for deres kunder.

Stort potentiale i machine learning

AI-teknologien har som bekendt gjort hurtige fremskridt. Machine learning er den teknik, som først viste sig at rumme et potentiale til udvikling af virksomheder. De indsigter, som genereres med machine learning, kan siden anvendes til fx at redefinere forretningsområder og portefølje – og prioritere effektivitet og lønsomhed i virksomhedens strategi. 

Desuden er der blevet udviklet nye løsninger, som kan støtte og forbedre beslutninger, analysere omgivelser gennem lyd og billede samt sammenkæde datamængder, som det ville have været umuligt at håndtere manuelt.

Der findes imidlertid også andre veje end machine learning til at forbedre effektiviteten og øge lønsomheden. Et vigtigt aspekt er at frigøre tid hos de ansatte, så de kan fokusere på de arbejdsopgaver, som skaber mest værdi. 

Adgangen til data er en forudsætning, og den er blevet endnu vigtigere, efter at generativ AI har fået sit gennembrud. Også kvaliteten af data er blevet sat i centrum. Rigtige data kan med hjælp fra moderne AI-værktøjer drive innovation, kreativitet og automatisering. It-leverandører, som kan hjælpe kunder med at drage nytte af dette, kan hjælpe kunderne med at øge vækst, mindske risici og forbedre operativ effektivitet.

I praksis kan den forbedrede AI-funktionalitet integreres i forskellige applikationer og ydelser, hvilket gør det muligt at udføre opgaver som fx objektgenkendelse og generering af tekst og billeder. Virksomhederne kan endda blive mere effektive og personlige i interaktionerne med deres kunder, eksempelvis inden for kundeservice, salg og markedsføring.

AI kan øge kvalitet

AI-værktøjer kan også medvirke til, at kvaliteten af arbejdsindsatsen øges. Forestil dig hvor engagerede ansatte kan blive på møder, hvis de ikke behøver at bruge tid på at tage noter. Eller hvor meget mere præcist en opgave kan udføres, når hver medarbejder har adgang til et par ekstra øjne og ører, der kan tjekke, at intet er blevet overset.

Endvidere kan beslutninger styrkes kvalitetsmæssigt, når de ikke er baseret på ufuldstændig information. Med AI, som kan sammenfatte og problematisere tekst uanset mængde og kompleksitet, kan man træffe beslutninger med både en dybere forståelse og en øget pålidelighed. 

Præcise tilpasninger ud fra kundens behov

It-leverandører har adgang til store mængder data fra deres kunder. Den viden og indsigt, som man kan udvinde af disse data, er uvurderlig for it-leverandørerne, fordi det bliver muligt at foretage meget præcise tilpasninger af de løsninger, som man kan tilbyde kunderne. Det bliver også muligt at foretage automatiseringer, hvilket vil være til fordel for både it-leverandørerne og deres kunder. Små og mellemstore virksomheder har typisk ikke struktureret deres data på en måde, som er let tilgængelig, hverken for mennesker eller AI-løsninger. Dette åbner op for, at it-leverandører kan tilbyde bredere ydelser inden for datahåndtering ud over egentlige AI-relaterede løsninger.

Nøglen til succes er at bruge datadrevne indsigter til at forstå kundernes behov, mønstre og trends. Med AI-værktøjer kan it-leverandører give tilpassede anbefalinger baseret på hver enkelt kundes behov. Dette styrker relationerne mellem leverandør og kunde. På sigt kan dette føre til øget salg og et endnu tættere samarbejde.

AI kan øge sikkerheden

Selv inden for cybersikkerhed kan AI være en støtte. AI kan eksempelvis bruges til at overvåge netværket for at opdage mønstre i netværkstrafikken, som tyder på, at der findes et sikkerhedsproblem. Her kan it-leverandører være til hjælp for kunderne ved at finde de AI-baserede værktøjer, som kan være brugbare for kunderne.

It-leverandører har altså store muligheder for at drage nytte af AI-udviklingen. De kan både optimere deres egne processer og levere skræddersyede løsninger, som giver kunderne konkurrencefordele. Alt i alt er det dermed muligt at bruge AI-teknik til at styrke positionen på markedet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter