Klumme: IT start-up-frøet skal plantes tidligt i skolen
Digital uddannelse og -forståelse skal være obligatorisk i folkeskolen fra 3. klasse, ellers ryger pigerne af i it-svinget. Det får også konsekvenser for start-up miljøet, lyder det fra Prosa.
Af Curt Kjærsgaard Raavig, næstformand i Prosa
Engang tænkte mange, at it-folk udelukkende gik i sorte t-shirts, drak sodavand, spiste fastfood og brugte det meste af tiden i en kælder alene og foran deres computer.
Tiden for den slags fordomme er heldigvis løbet ud, og i dag er it-folk ikke blot eftertragtet på arbejdsmarkedet, men også uundgåelige og fuldt integreret på alle typer af arbejdspladser. I dag er der for længst prikket hul igennem den generaliserede idé om en it-professionel, for de fleste af os har mødt ham – eller hende.
Nuvel, computeren og/eller mobilen er stadig den foretrukne gadget (men det er den for mange), og hjertet banker stadig stort og passioneret, når det handler om teknologi. Det bankende hjerte for it bringer mig til pointen:
I PROSA – forbundet af it-professionelle – ved vi, at der i mange it-medarbejderes hoveder vokser kreative ideer om nye måder at anvende teknologi på, ligesom der bor en drøm om at blive it-iværksætter i maven. En drøm om at kunne leve af den eller de kreative ideer, som letter hverdagen for de mange og gør tingene smartere end i dag. Det gælder lige fra ChatGPT, der hjælper advokaten, over en ny robotteknologi, der hjælper kirurgen, til nytænkning af cyberdefense.
Tilgang i skolen fastholder skæv kønsbalance
Ca. 20 pct. af PROSAs medlemmer har en virksomhed på deres adresse. Det betyder, at der potentielt set sidder op mod 3000 PROSA-medlemmer og spejder efter regeringens længe ventede iværksætterstrategi.
PROSA venter derfor også spændt, og mens regeringen af samme årsag allerede har modtaget et hav af velmenende råd fra nær og fjern, vil jeg trække opmærksomheden en anden vej og ind i et mere langsigtet spor. Det hele starter nemlig i skolen. Og det starter tidligt.
Vi ved, at regeringens iværksætterstrategi vil have fokus på at få flere kvindelige iværksættere. Her må jeg messe en velkendt PROSA-sang, når det gælder tech og kvinder. Faktum er, at vores børn til en vis grad lærer digital dannelse i folkeskolen, men forståelsen for teknologien bag, som er så afgørende, har ikke den store plads.
Regeringens tiltag om derudover at gøre faget valgfrit i de ældste klasser kan medvirke til at fastholde en skæv kønsbalance i it-faget og dermed også i de danske iværksætterdrømme inden for it og tech.
Det giver en risiko for, at de teknologiske løsninger, der bliver udviklet, ikke afspejler mangfoldigheden i samfundet. Derfor er det vigtigt at få ligestilling ind i it.
Pigerne bliver tabt efter 8.-9. klasse
En analyse fra tænketanken DEAs viser desuden, at børn på mellemtrinnet i lige stor grad udviser interesse for STEM uanset køn, men at interessen i 8.-9.-klasse falder markant for piger. Ved at gøre faget valgfrit i udskolingen tager vi dermed valget for drengene og pigerne.
PROSA efterlyser derfor, at digital uddannelse og -forståelse skal være obligatorisk i folkeskolen fra 3. klasse.
Danmark har en førerposition, når det gælder digitalisering. Hvis vi skal fastholde den position, kræver det et vedvarende fokus på, hvordan vi understøtter tech start up-drømmen (m/k). For der er ingen tvivl om, at udvikling af nye teknologier også de næste mange år vil skubbe til forskellige balancer på arbejdsmarkedet. Her skal vi være klar til at gribe bolden, og vi skal plante frøet for IT start-ups tidligt. Kun sådan kan det virkelig spire
Dag før Frankrigs parlamentsvalg, melder præsident Emmanuel Macron ud om sin kandidat til EU’s embedsværk. Kandidaten har en tung fortid i it-industrien og driver visionen om en europæisk dataøkonomi
Aftalen mellem Kommunernes Landsforening og Google beskrives som ”en god nyhed”, men der er stadig behov for en generel afklaring på området, vurderer DI.
Aktien i den amerikanske telekomproducent Infinera skyder op med 22,4 pct. i torsdagens eftermarked, da den finske netværksproducent Nokia har bekræftet tidligere rygter om en overtagelse.
Virksomheder over hele verden begydner nu at udnytte kunstig intelligens til endnu flere personlige og meningsfulde oplevelser kunderne, skriver Leyla Elif Aksoy i klummen med brugseksempler.
Værktøjer bygget på generativ AI er en hjørnesten i det digitale marketingbureau Birdsatfive. ”Vi er pionerer ved at kombinere consulting og AI-forståelse,” siger stifter.