Klumme: Metaverse vil gøre dit barns skolegang både sjovere og mere lærerig

Velkommen til skolegangens Metaverse. Vi forudser en fremtid, hvor det bliver sjovere og mere lærerigt at vende tilbage til skolen, skriver Vikram Sharma, landechef for TCS Denmark i denne klumme.
Vikram Sharma, landechef for TCS Denmark ser gerne, at man sænker paraderne og tage positivt imod Metaverset. | Foto: TCS / PR
Vikram Sharma, landechef for TCS Denmark ser gerne, at man sænker paraderne og tage positivt imod Metaverset. | Foto: TCS / PR
af Vikram Sharma, landechef for TCS Denmark

Tillykke. 

Du har nu overlevet næsten en hel måned med madpakker, indpakning af skolebøger, gymnastiktøj og lektielæsning med dit barn. Det er bestemt ikke stressfrit at vende tilbage til skolehverdagen efter en lang sommerferie, og det kan tage lang tid at komme tilbage i en god rutine. 

Men når det fungerer, og dit barn er glad, bliver det hele nemmere. 

Som forælder kan det virke kontraintuitivt at tillade den digitale transformation at overtage sit barns skolegang. Måske føles det allerede, som om dit barn er blevet afhængigt af det digitale univers derhjemme – et sted, der føles både fremmed og fordummende. 

Måske føler du, at skolen skal være lig med et sted, hvor al opmærksomhed er rettet mod læreren, og ikke en skærm, fordi din egen skolegang var sådan. 

Men nu er det på tide at sænke dine parader. Metaverset er her, og det kommer til at ændre dit barns liv. Har du ikke hørt om det særlige sted? Lad os fortælle dig, hvad det hele handler om.

Metaverset er et online 3D-univers, der kombinerer flere forskellige virtuelle rum. Du kan tænke på det som en genskabelse af den virkelige verden på internettet. 

Metaverset giver brugerne mulighed for at arbejde, mødes, spille og socialisere sammen i specialskabte 3D-rum, der alle kan noget forskelligt. I vores forretning har vi allerede infiltreret Metaverset i alle vores tjenester, fra sundhedsindustrien til bankverdenen. Fra indkøb til arbejdspladser. Og selvfølgelig uddannelse.

Forestil dig en historietime, hvor dit barn skal lære om Christian den 4.’s opførelse af københavnske monumenter, som Børsen og Rundetårn. I stedet for at lære diverse årstal og begivenheder udenad, får elever og lærere mulighed for at mødes i historien, og de kan pludselig stå sammen i 1600-tallets København, foran Rundetårn, og se med egne øjne, hvordan bygningen blev skabt, så hestevognene kunne nå fra bund til top.

Eller en geografitime, hvor eleverne skal lære om den grønlandske indlandsis, og ved hjælp af metaverset kan se med egne øjne, hvordan isen smelter lige foran dem. 

Til slut kan du forestille dig et fysiklokale, hvor skolebørnene, ved hjælp af metaverset, kan prøve at blande farlige kemiske stoffer, som normalt ville være helt umulige at tillade i uddannelsessammenhænge, og med et stort bang konstaterer, at det måske er godt, at oplevelsen forblev i metaverset.

Vores tre eksempler på implementeringen af metaverset i uddannelsessammenhænge er ikke et postulat om, at vi skal fjerne bøgerne fra den danske skoleundervisning. De er et udtryk for de oplevelser, som børnene pludselig kan få, bare ved at gå i skole. Med en fantastisk grad af læring som gevinst.

Så selvom det føles skræmmende at træde ind i en digital æra, der stadig er ukendt og ret mystisk, er det nu tid til at være åben, da potentialet i metaverset kan give dit barn en helt ny oplevelse af det at gå i skole. Metaverset kan skabe et rum, hvor uddannelse ikke føles som noget, der skal indlæres, men noget, der leges. Og netop dette psykologiske aspekt gør børn langt mere åbne for at tage nye informationer ind.

Det bliver ikke i morgen at metaverset bliver en del af undervisningen, men du kan godt begynde at glæde dig på dit barns vegne. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også