Klumme: Data er vejen til både guld og grønne skove

Data er nøglen til at træffe de bedste beslutninger – ikke kun for din virksomhed, men også for planeten. Lenovos globale bæredygtighedschef deler her sine bedste råd til, hvordan du kommer i gang. 
"Før du overhovedet tænker på at formulere dine ESG-mål, bør du dykke ned i dine data. Det er her, du finder den viden, du har brug for for at kunne sætte dig de rigtige grønne mål – dem, som er både ambitiøse og realistiske," skriver Lenovos bæredygtighedschef, Stefan Brechling Larsen. | Foto: Ole Lind
"Før du overhovedet tænker på at formulere dine ESG-mål, bør du dykke ned i dine data. Det er her, du finder den viden, du har brug for for at kunne sætte dig de rigtige grønne mål – dem, som er både ambitiøse og realistiske," skriver Lenovos bæredygtighedschef, Stefan Brechling Larsen. | Foto: Ole Lind
Af Stefan Brechling Larsen, Global Head of Sustainability hos Lenovo

Temaet for Earth Day 2023 tidligere i foråret var ’invester i vores planet’. Det understreger fint, hvordan den mest bæredygtige løsning i dag også ofte er den mest rentable. Det samme gælder de teknologiløsninger, der i praksis gør det muligt for en virksomhed at nå deres ESG-mål. 

I Lenovo har vi for nylig gennemført en undersøgelse af virksomheders brug af data og datahåndtering, som viser, at de mest succesfulde virksomheder er dem, hvor it-afdelingen og CSR-afdelingen arbejder tæt sammen for at nå både de økonomiske og de grønne mål, som virksomheden har sat sig. 

Det lyder måske indlysende, men realiteten er, at rigtig mange virksomheder i dag fortsat tænker og arbejder i siloer, hvor CSR-chefen og it-chefen knap nok er på fornavn. 

Dermed bliver både virksomhederne og planeten fattigere, for en gennemtænkt datastrategi er en uundværlig hjørnesten i enhver ambitiøs ESG-strategi. Datastrategien er nemlig både med til at sikre, at målsætningerne indfries ved at give overblik over, hvor man er i processen, og hvad der er realistiske mål at sætte sig, samt til at synliggøre udfordringer og forbedringspotentiale. 

Samme konklusion ser vi også Lenovos Data for Humanity-undersøgelse, som viser, at 89 procent af de virksomheder, der har engageret sig i egne data, har gjort betydelige fremskridt mod deres ESG-mål, mens det samme kun gør sig gældende for 23 procent af dem, der ikke bruger sine data aktivt. I den første gruppe – dem, der anvender data – har 4 ud af 5 tilmed også øget omsætningen. 

Identificér hvor problemerne ligger

Før du overhovedet tænker på at formulere dine ESG-mål, bør du dykke ned i dine data. Det er her, du finder den viden, du har brug for for at kunne sætte dig de rigtige grønne mål – dem, som er både ambitiøse og realistiske. 

Brug data til at danne dig et overblik over, hvor jeres emissioner kommer fra, og hvor I kan skære ned. Lad være med at antage noget på forhånd, for virkeligheden er ofte langt mere kompleks og nogle gange endda kontraintuitiv, end du forestiller dig. For eksempel viser forskning fra McKinsey, at slutbrugerenheder som f.eks. bærbare computere, smartphones og printere udleder langt mere CO2 end on-premise datacentre – faktisk halvanden til to gange mere, hvilket nok vil overraske de fleste. 

Brug dine data til at danne dig et overblik, inden du træffer store beslutninger. Måske kan du komme rigtig langt med helt simple metoder som at nulstille pc’er, I ikke har brug for, eller skifte til mindre strømkrævende servere. 

Del dine data med samarbejdspartnere

No man is an island. Vi bliver nødt til at samarbejde på tværs og påvirke hinanden i en grønnere retning, hvis vi for alvor skal rykke ved noget. 

Derfor skal vi ikke kun bruge vores data som fundament til at evaluere og stille krav til os selv. Vi skal også dele dem med forbrugere og samarbejdspartnere, så de kan bruge dataene til at træffe bedre beslutninger. 

I ”Data for Humanity”-rapporten svarer 43 procent af virksomhedslederne, at de allerede deler deres data med eksterne partnere og organisationer for at støtte klima-eller miljøinitiativer. Det tal bør være meget højere, for ingen virksomhed arbejder i dag i et vakuum, og tør vi være transparente og dele vores data med hinanden, kan vi både lære af hinandens erfaringer og nudge alle led af forsyningskæden i en grønnere retning. 

At engagere sig med sin virksomheds data er med andre ord det første skridt ind på en sti, der leder både til guld og grønne skove. Data er nøglen til at træffe de bedste beslutninger - ikke kun for din virksomhed, men også for planeten. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også