Klumme: Kunstig intelligens udsletter ikke menneskeheden

Kunstig intelligens indeholder så mange muligheder, at teknologien ikke fortjener en hård medfart. Vi skal få mest ud af teknologien på samfundsniveau, skriver Na’Tosha Bard fra KMD i denne klumme
Vi bør have tillid til det næste teknologiske eventyr, som vi står overfor, mener Na’Tosha Bard, teknologidirektør i KMD. | Foto: Pr
Vi bør have tillid til det næste teknologiske eventyr, som vi står overfor, mener Na’Tosha Bard, teknologidirektør i KMD. | Foto: Pr
Af Na’Tosha Bard, teknologidirektør i KMD

Dommedagsprofetier har været en del af debatten om kunstig intelligens, som er kommet på dagsordenen med chatrobotten ChatGPT.

Som teknologidirektør i KMD kan jeg sige det klart: Kunstig intelligens er en ven, ikke en fjende.

Vi bør have tillid til det næste teknologiske eventyr, som vi står overfor, med en teknologi, som udelukkende er en gave for samfundet og som har potentialet til at gøre en stor forskel til gavn for borgere, virksomheder og politikere.

Så, nej, teknologien kommer ikke til at udslette menneskeheden, den kan derimod forbedre livskvaliteten for mange mennesker ved eksempelvis at introducere retfærdighed og effektivitet i menneskedrevne processer som sagsbehandling, kreditbeslutninger og lignende scenarier.

Hvis vi skal udnytte det fulde potentiale, må vi sørge for at have en dialog om vores brug af kunstig intelligens og sikre, at teknologien gør det, vi gerne vil have den til: Nemlig at gøre en positiv forskel for vores samfund.

Vejleder os i hverdagen

Vi skal i debatten om kunstig intelligens huske på, at vi er langt fra at have kunstig, generel intelligens, som kan erstatte mennesker eller ligefrem fuldt ud genskabe menneskers tanker. 

Med chatrobotter som ChatGPT har vi set komplekse og avancerede sprogmodeller, som viser et potentiale, men som ofte er faktuelt upræcise. 

Det afslører, at vi er langt fra de nuværende chatrobotter til en grad af kunstig intelligens, der kan sammenlignes med den menneskelige intelligens. Vi er derfor endnu ikke nået til et punkt, hvor vidensarbejdere på nogen måde bør føle sig truet. 

Hvis vi vender blikket væk fra chatrobotterne, benytter det offentlige allerede i dag kunstig intelligens, som vejleder og gør en positiv forskel.

Tag bare kommunerne, som bruger planlægningsteknologier. Når den offentlige leder får en sygemelding og skal lægge en ny køreplan, så alle borgere alligevel får besøg, kan den kunstige intelligens med et snuptag foreslå en ny køreplan. Eller tag Region Hovedstaden, hvor kunstig intelligens lytter med og opdager flere hjertestop end hidtil, når borgere ringer 112. 

Det viser, at forskellen mellem at bruge kunstig intelligens til at træffe beslutninger alene eller til at bruge kunstig intelligens til at informere og vejlede menneskelige beslutninger er betydelig, samt at de allerede-eksisterende løsninger kan vejlede og ligefrem redde liv.

Retningslinjer kan vise vejen

Selvom kunstig intelligens kan lette hverdagen for mange mennesker, er det væsentligt, at vi retter spotlyset mod de etiske overvejelser omkring brugen af teknologien og mod den data, som vi mennesker fodrer den med.

Hos KMD mener vi, at enhver professionel, der arbejder med teknologien, må have retningslinjer for, hvordan man bruger teknologier som ChatGPT.

Retningslinjer er afgørende for håndteringen af persondata og kundeinformation og for, at dataen behandles etisk korrekt. Som eksempel har vi derfor retningslinjer for, hvad vi må dele med chatrobotterne. Vi benytter ikke teknologier, hvor dataen, vi indtaster, bliver brugt til at træne og optimere robotterne, fordi vi vil undgå, at dataen bliver hevet ud af modellerne i et datalæk.

Retningslinjerne sørger også for, at hvis en medarbejder benytter sig af teknologierne, er vi transparente og oplyser det til kunderne – også selvom en chatrobot kun har været brugt til en brøkdel af en opgave.

Det handler ikke alene om datasikkerhed og gennemsigtighed, men også om, at vi som brugere af de nye teknologier tænker over, hvordan og hvorfor vi bruger teknologierne.

Skal udfylde et tomrum

Selv om vi hos KMD er tilhængere af ny teknologi, er vi ikke naive, og vi kan derfor sagtens se risici, som er forbundet med teknologien.

De mest åbenlyse, aktuelle risici tæller blandt andet sikkerhedsrisici eller fejl i AI-genererede koder, som vi skal kontrollere for, og spørgsmål om energiforbruget forbundet med træning og drift af store AI-modeller. 

Alligevel er vi overbeviste om, at vi skal omfavne udviklingen og bidrage til at påvirke modningen og udviklingen af kunstig intelligens, så længe vi sikrer, at lovgivningen for kunstig intelligens fokuserer på gennemsigtighed og ansvarlighed.

Vi skal derfor spørge os selv, hvad vi ønsker, at teknologien skal løse for os. Der skal være et meningsfuldt problem og et tomrum, som teknologien kan udfylde, hvis teknologien skal bryde igennem og gøre en stor forskel for samfund verden over. 

Det er op til os mennesker at sikre, at forskellen ender med at være positiv ved at være opmærksomme på, hvordan vi bruger teknologierne, og ved at have tillid til nye teknologier.

Kunstig intelligens indeholder i sidste ende så mange muligheder og potentialer, at teknologien ikke fortjener en hård medfart.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også