Klumme: Et digitalt paradoks - teknologi er både udfordringen og løsningen

Danskerne, virksomhederne og myndighederne er gået ombord på det digitale lyntog, og de fleste er glade for de mange løsninger, der gør livet nemmere. Men nogle gange kører teknologien ikke just på skinner, og det stiller de digitale løsninger mellem både at være udfordringen og løsningen.
Foto: Penneo/PR
Foto: Penneo/PR
Christian Stendevad, adm. Direktør hos Penneo.

Tilbage i maj fremlagde regeringen sin digitaliseringsstrategi, og det vidner om en ambitiøs plan for Danmark som digital frontløber. Et bevis på at danske virksomheder og myndigheder viser vejen frem. Men fremgang kommer sjældent uden modgang – det ved vi af erfaring.

Det er ikke mere end et par uger siden, at store dele af den danske befolkning oplevede, at NemID i flere dage havde driftsproblemer. Og det fik betydning for mange, der pludselig ikke kunne tilgå skat.dk, borger.dk, e-Boks og meget andet. I takt med at der kommer flere og flere digitale ydelser, vil danskerne uden tvivl også opleve flere digitale nedbrud, end de tidligere har været vant til.

Når almene borgere oplever nedbrud i denne størrelse, bliver digitaliseringsbølgen hurtigt opfattet som skurken, der er ved at overtage folkets frihed. Derfor er det vigtigt, at vi husker danskerne på, at det også er teknologien, som gør mange handlinger nemmere, end de var, før teknologi kom på skoleskemaet. For selvom det til tider går galt, ender det oftest godt.

Opfattelsen af teknologi som enten skurken eller helten handler i høj grad også om, hvordan virksomheder agerer. Hvis der er tale om nedbrud, økonomisk svindel eller cyberangreb gælder det for virksomheder om at være transparente, så andre virksomheder, borgere og myndigheder kan følge med i nedbruddets forløb. Åben kommunikation herom er altså alfa omega, og den kan mindske skurke-opfattelsen af teknologien markant.

Myndighedernes vagthund

En stor fordel ved nye teknologiske løsninger er, at de i dag tillader virksomheder at være på vagt med loven og hele tiden risikovurdere og overvåge data. Hvad der før i tiden ville tage flere dage at undersøge, tager nu kun et par minutter. Og det gavner ikke mindst virksomhedernes sikkerhed, det er også med til at hjælpe myndighederne mod svindel.Vi skal huske at udbrede de gode historier, hvor svindlere, hackere og andre forbrydere faktisk bliver opdaget af ny teknologi.

Jeg ved, at mange virksomheder står over for både flere og større angreb med den fart, digitaliseringen viser, og det er ikke en nem opgave at løse. Men jeg er også sikker på, at nutidens og fremtidens store fokus på ny teknologi kommer til at vise virksomheder, borgere og myndigheder, at det er en investering i fremtidens løsninger.

Klumme: Har I det rigtige ”mind set” til fremtiden?

Klumme: Vi er godt på vej til at brænde vores unge it-talenter ud

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også