Klumme: Har corona skabt en ny guldalder for innovation?

Hvad kan vi lære af covid-19-pandemien, når det gælder virksomheders innovationskraft – og sammenhængen med bæredygtighed, diversitet, ledelse og måder at arbejde sammen på? Det forsøger Peter Juul Jørgensen fra Lenovo at svare på i denne klumme.
Foto: Lenovo/PR
Foto: Lenovo/PR
Af Peter Juul Jørgensen, landechef, Lenovo Danmark

Pandemien har været en periode med ekstraordinær innovation – ikke mindst når det gælder den måde, vi løser vores daglige opgaver og samarbejder på. Mens den farmaceutiske industri med hidtil uset hastighed har arbejdet for at producere ikke én, men over et dusin godkendte covid-19-vacciner, drejede mange virksomheder fra den ene dag til den anden over til en ny model, der af mange er døbt den nye normal.

Det har været den største omvæltning af daglig ledelse og samarbejde nogensinde i Danmark og på global skala. Når vi ser fremad, må opgaven være at sikre, at innovationens momentum fastholdes, samtidig med at vi undgår forhastede beslutninger, som i værste fald kan sætte os tilbage.

Lige nu har vi travlt med at imødekomme ophobet efterspørgsel, men vi skal også prøve at lære af den helt usædvanlige periode, vi netop har været igennem. For at få et bedre billede af den nye post-corona-virkelighed har vi i Lenovo gennemført en undersøgelse, hvor vi har spurgt 300 professionelle innovationseksperter fra 13 lande om, hvilke kræfter der former og fremmer innovation. Kan vi destillere en håndgribelig læring, der er universel for mange slags virksomheder på tværs af kloden?

Konkret skal vi beslutte, hvordan vi fremover organiserer samarbejde og innovation på virksomhederne. Skal vi skabe hybridarbejdspladser, hvor vi skiftevis er hjemme eller on-site? Hvad er den rette blanding af hver for sig og sammen, hvis vi vil fremme innovation?

Resultaterne fra undersøgelsen peger på tre afgørende områder, som virksomheder må være bevidste om, hvis de ønsker at fortsætte den udvikling, vi indtil videre har oplevet:

  • Virksomheder anerkender betydningen af diversitet og forskellige perspektiver på innovation, men det kræver en yderligere indsats, før den enkelte medarbejder føler sig godt tilpas på jobbet.
  • At ændre en kvælende, hierarkisk kultur er langt fra let. Undersøgelsen peger på, at en række ledere er udfordret i forhold til at fremme et bottom-up arbejds- og innovationsmiljø.
  • Der er en risiko for, at virksomhedens agilitet går tabt, når virksomhederne ”flytter” tilbage til kontoret eller etablerer en hybridmodel, der prøver at balancere on-site og fjernarbejde.

På trods af villigheden til at løbe risici og skabe innovation er mange virksomheder fortsat på vagt over for at springe ud i det ukendte. 6 ud af 10 virksomheder giver udtryk for, at den øverste ledelse ofte anmoder om, at innovationsprocesser indstilles, fordi de er for risikable eller eksperimenterende.

Og hvad med innovationens meget roste bæredygtighedseffekt? Det ser ud til, at jo større virksomheden er, desto mere sandsynligt er det, at den bruger innovation til at forbedre sin bæredygtighed. Opmuntrende nok siger halvdelen af større virksomheder, at en vigtig drivkraft for innovation er at forbedre bæredygtighed.

Generelt scorer bæredygtighed højt på listen over strategiske drivere til innovation. Som en af deltagerne siger: Corona-krisen har øget bevidstheden om, hvordan vi globalt deler mange vilkår, herunder klodens tilstand. Måske er den grønne bølge, vi har oplevet i Danmark i mange år, efterhånden ved at blive en global standard – efter pandemien.

Hvad angår diversitet, er virkeligheden måske, som undersøgelsen antyder, at det kræver ekstra arbejde at få meget diverse teams til at arbejde sammen om innovation. Diversitet skal her forstås helt bredt: Nationaliteter, køn, etnicitet, alder. Selv om diversitet er en central drivkraft for innovation, hjælper det ifølge et flertal i undersøgelsen alligevel at tilpasse sig normen for, hvad der forventes i en traditionel virksomhed, hvis du vil have din stemme hørt.

Alt i alt lyder en slags konklusion, at vi stadig befinder os et sted mellem nye og gamle dagsordener, når det handler om vilkårene for innovation. Frem for alt hører vi fra respondenterne en opfordring til, at virksomheder bør udnytte teknologierne til at bygge videre på covid-æraens atmosfære af åbenhed og samarbejde.

Klumme: Nyt år, nye tider, nye trends – men hvilke?

Klumme: Rod og gamle it-systemer gør ondt på bundlinjen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også