Klumme: Den rigtige platform er afgørende for om kundedata giver værdi

I takt med at vigtigheden af ​​data stiger, stiger problemerne med at administrere dem også. Det er måske mest tydeligt, når det kommer til kundedata. En platform, der giver ensartet styring af og adgang til kundedata er et must, skriver Thomas Thorning fra SAS Institute i denne klumme.
Foto: PR / SAS Institute
Foto: PR / SAS Institute
Af Thomas Thorning, Principal Business Solution Advisor, Customer Experience, SAS Institute

At data er værdifulde er et udsagn de færreste protesterer mod. Men hvorfor er data værdifulde? Kort sagt er der to grunde. For det første skal de ofte være tilstede for at processer, løsninger, virksomheder, systemer osv. fungerer. For det andet er de i stigende grad en forudsætning for at træffe bedre og hurtigere beslutninger. Man kan gå så langt som at sige, at data i stigende grad er brændstoffet, den vedvarende elektricitet for menneskelig tænkning.

Lad os se nærmere på datarollen i beslutningsprocessen. Det vigtigste spørgsmål handler om, hvad der kræves for at skabe værdi af data. Svaret er, at vi skal have adgang til passende data, være i stand til at administrere dem, kontrollere kvaliteten, analysere dem og præsentere resultaterne af analyserne. Og vi må ikke glemme det vigtigste: Vi skal kunne træffe beslutninger baseret på data. Det er ikke selve dataene og håndteringen af ​​dem, der giver værdi. Det er de beslutninger, vi træffer, der skaber værdi.

Tre trin til værdiansættelse

Forudsat at data eksisterer og kan styres, kan vejen til beslutning beskrives som en tre-trins raket: analyse, indsigt og endelig at formidle indsigten i de rigtige kanaler og til de rigtige mennesker og applikationer. For at alt dette kan lade sig gøre, herunder indsamling og håndtering af data, kræves en passende platform. Et eksempel på en kundedataplatform, der er relevant for alle virksomheder, er CDP.

En god definition af en CDP er: "software, der muliggør en sammenhængende kundedatabase, der kan integrere data fra andre kilder og systemer". Definitionen påpeger to ting, som ofte er et problem for virksomheder i dag. Den samme kunde kan have forskellige profiler, afhængigt af hvilken afdeling der har med kunden at gøre. Yderligere kan det være en udfordring med identifikation af kunden på tværs af forskellige kanaler. Disse problemer kan overvindes med den rigtige CDP.

Behovet vokser

Behovet for en CDP vil stige i fremtiden. En af grundene er, at tredjepartsdata om kunder i form af cookies bliver reguleret mere og mere stringent og er ved at forsvinde. Det stiller højere krav til virksomhederne om at kunne håndtere deres egne data om kunder, såkaldte "1st parts data".

Mange virksomheder søger en CDP-løsning, men ofte uden at have et klart billede af, hvordan man bruger den, eller hvordan man skaber værdi af den. En CDP i sig selv vil ikke løse alle problemer, hvis man ikke bruger data/beslutninger, til f.eks. at kommunikere med kunderne i den rigtige kanal, har den ingen værdi.

Hvad skal en moderne CDP kunne håndtere? Kort sagt fem ting:

  • Dataindsamling fra relevante datakilder såsom transaktionssystemer, digitale kanaler, kundeservice og meget mere.
  • Identitetsstyring. En platform skal kunne sammenkoble forskellige typer identiteter fra forskellige datakilder og enheder. Alle data om en kunde skal kunne kædes sammen, også selvom kunden identificeres på forskellige måder i forskellige sammenhænge.
  • Segmentering af kunder. Det skal være tydeligt, når data fra forskellige kilder eller kanaler kombineres. Ensartet identitetsstyring er nøglen til at få det til at fungere.
  • Give adgang til de ensartede kundeprofiler, der oprettes. Dette gøres for eksempel med API'er og forskellige typer af løsninger til integration.
  • Realtidsfunktion. I mange tilfælde er det ikke nok at analysere data få dage efter, at de er blevet indsamlet. Data skal kunne analyseres og behandles i realtid. En årsag til dette er, at pandemien har accelereret digitaliseringen, hvilket betyder, at der i højere grad end tidligere forventes god service og personalisering i realtid.

Man kan derfor se denne tjekliste som en liste over krav til en virksomhed, og for at opfylde dem er en moderne CDP altafgørende.

Klumme: Marketingfolk er centrale for en bæredygtig AI-udvikling

Klumme: 80/20-splittet er på vej ud og det betyder mere budget til innovation 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også