ITWatch

Klumme: Marketingfolk er centrale for en bæredygtig AI-udvikling

Marketing- og kommunikationsafdelingernes rolle i at lykkes med AI-drevet innovation er mere central, end ledelsen og afdelingerne oftest selv er klar over. Det handler ikke kun om at skabe opmærksomhed omkring udvikling af AI internt og eksternt, men også om at sikre, at teknologi bliver en central del af virksomhedens innovationsstrategi, skriver Josefin Rosén fra SAS Institute i denne klumme.

Foto: SAS Institute/PR

Lige nu fokuserer mange organisationer på at forstå og implementere AI for at udvikle deres arbejdsmetoder og de services og produkter, de vil levere i fremtiden.

AI ændrer den måde, virksomheder og organisationer arbejder på fundamentalt, og for eksempel vil beslutningstagning og processer i selve produktionen i stigende grad blive styret af AI-baserede systemer. Derfor er det vigtigt, at AI fra begyndelsen bygges på en etisk, ansvarlig og bæredygtig måde.

Introduktionen af ​​kunstig intelligens på vores arbejdspladser er hurtig og vil være revolutionerende. Det betyder, at al uddannelse relateret til arbejdsliv, organisation og ledelse skal opdateres for at tage højde for vigtigheden af ​​AI.

Det kræver en udviklet dialog i vores organisationer om, hvad der ændrer sig, når AI bliver en naturlig del af alles forretning og en central drivkraft for al innovation. Denne dialog forudsætter et omfattende internt arbejde, hvor rollen som kommunikations- og marketingfolk er vigtig.

I dag arbejder vi med praktiske retningslinjer for ansvarlig og bæredygtig AI på flere niveauer – hos virksomheder, i organisationer, regionalt, nationalt og internationalt.

Tidligere i år fremlagde Europa-Kommissionen sit lovforslag, der vil "gøre Europa til et globalt center for pålidelig kunstig intelligens", og som vil sikre etik og bæredygtighed inden for teknologi og applikationer.

Centrale dele af disse rammer er transparens og forklarlighed, og at disse dimensioner er sikret i organisation, processer og teknologi. Det betyder også, at tillid og gennemsigtighed bliver en del af forretningsmodellerne.

Systemer og processer skal understøtte denne åbenhed og forståelighed. Marketingfolk og kommunikatører er afgørende for, at rammerne når ud til organisationen, men de kan også yde et væsentligt bidrag til rammernes indhold og anvendelse.

Som samfundsforskere er disse professioner vant til at tænke og ræsonnere i termer af etik og adfærd, noget der kan supplere den kultur, der kendetegner meget af udviklingen og implementeringen af ​​AI, og for det meste drives af fagfolk med teknisk baggrund.

Marketingfolk og kommunikatører vil spille en vigtig rolle i at sikre kommunikationen mellem slutbrugere, AI-organisationen og de tekniske rammer, blandt andet ved at hjælpe med at forklare begreber og resultater knyttet til AI og machine learning, som i mange tilfælde er komplicerede og abstrakte.

De spiller en rolle i begyndelsen af ​​etableringen af ​​AI-teknologi og efterhånden som udviklingen skrider frem, og i at sikre kommunikation ved grænsefladerne i de mere automatiserede processer, der bruges til at forklare AI.

Ved hjælp af kunstig intelligens er vi begyndt at skrive vores fremtid om. Nu skal vi også skrive etik ind i det design, vi laver til – og med – AI. For at AI skal være troværdig og bæredygtig, kræves der en mangfoldighed og diversitet, der afspejles i systemerne.

I tæt samarbejde med ledelse, udviklere, teknikere, adfærdsforskere, økonomer, jurister med flere kan medarbejdere fra marketing- og kommunikationsafdelinger bidrage til, at en etisk tilgang integreres i alt arbejde relateret til den nye teknologi, ikke mindst når de er i midten af organisationens økosystem og kan repræsentere en bred vifte af de berørte interessenter.

Ved at kommunikere og skabe opmærksomhed spiller marketing- og kommunikationsafdelingerne en nøglerolle i udviklingen af ​​ansvarlig og bæredygtig AI, der bidrager til forretningen og driver innovation i organisationen. Det er en rolle, som ledelsen og andre aktører i organisationen skal se værdien og betydningen af.

Klumme: 80/20-splittet er på vej ud og det betyder mere budget til innovation

Klumme: Alle virksomheder kan hackes – lav en plan for det 

Mere fra ITWatch

TDC Net sejler skuden med rolig hånd

Det blev et kvartal med stabil fremgang for infrastrukturselskabet TDC Net. Omsætningen steg en anelse, men driften blev forbedret og selskabet effektiviserer sig gennem energikrisen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs