Klumme: Virksomhedens it-udstyr er blevet et branding-redskab

I kølvandet på pandemien har mange virksomheder øget fokus på, hvordan teknologiske løsninger kan understøtte mere fleksible arbejdsformer. Derfor er det også sandsynligt, at den it-ansvarlige fremover vil opleve, at andre afdelingsdirektører har en holdning til valget af it-udstyr, skriver Epos-direktør i denne klumme.
Foto: PR
Foto: PR
Af Jeppe Dalberg-Larsen, President i EPOS

Den tid er forbi, hvor den it-ansvarlige stod alene med beslutningen om, hvilket nyt it-udstyr der skulle indkøbes til virksomheden. Coronapandemien har rusket godt og grundigt op i forestillingen om, hvad en arbejdsplads er, og hvor arbejdsopgaverne kan løses.

Vi ser lige nu virksomheder, der organiserer og indretter sig på helt nye måder, heriblandt forsikringsselskabet Codan der var blandt de første herhjemme til at tale åbent om at skære ned på fysiske kontorpladser og tilbyde faste hjemmearbejdsdage. Siden har flere gjort det samme eller overvejer.

Faktisk siger hele tre ud af fire ledere, at deres virksomhed enten har eller forventer at øge mængden af hjemmearbejde sammenlignet med før coronakrisen. Det viste en rundspørge i foråret, som organisationen Lederne lavede blandt mere end 600 ledere.

Når flere skriveborde således står tomme flere dage om ugen, er det helt oplagt at indrette virksomheden på nye måder, der tilgodeser en arbejdsdag, hvor alle ikke er til stede fysisk på samme tid. Det kan være med nye møderum, hvor konference-setup’et bruger kunstig intelligens til at fjerne baggrundsstøj og zoome lyd og video ind på den, der taler, så alle har gode forudsætninger for at deltage i diskussionerne under mødet. Eller headsets, som gør det muligt for den enkelte medarbejder at holde online møder uden at misse vigtige informationer eller blive træt på grund af dårlig lyd.

Det betyder samtidigt, at it-cheferne rundt omkring i virksomhederne – om de vil det eller ej – får et større ansvar. Vi oplever i vores dialoger med it-chefer i virksomhederne, at valget af it-udstyr i dag handler om meget andet end hardware.

Tilgangen er ændret, så det i stigende grad også handler om branding af virksomheden. Forstået på den måde, at de teknologiske løsninger, virksomheden vælger, i dag er nødt til at understøtte virksomhedens brand som arbejdsplads og den interne kultur, man ønsker enten at skabe eller forstærke. Hvis virksomheden skærer ned på fysiske kontorpladser og skruer op for hybridmøder, hvor nogle deltagere er fysisk i lokalet og andre logger på fra andre lokationer, skal de teknologiske løsninger naturligvis underbygge den strategi.

Det kan også være blandt årsagerne til, at vi nu ser virksomhedernes investeringer på området stige. I en undersøgelse, vi lavede dette efterår blandt mere end 2.000 beslutningstagere i ni lande, herunder Danmark, svarede 72 pct., at de har øget deres investeringer i lydprodukter det seneste år. Vi mærkede også selv et markant løft i salget af individuelt lydudstyr i foråret 2020, da virksomheder over hele verden pludselig sendte deres medarbejdere hjem.

Under pandemiens nedlukninger fik rigtig mange øjnene op for fordelene ved at arbejde hjemmefra. Så meget, at flere end to ud af tre (68 pct.) fremover ønsker at arbejde hjemmefra mindst to dage om ugen, viser en undersøgelse, som analysevirksomheden Yougov i marts lavede for vores samarbejdspartner Atea blandt knap 900 danskere. Hører virksomhedens medarbejdere til denne gruppe, har fleksible arbejdsformer stor betydning for, om de vælger at blive eller søge andre steder hen.

Derfor er det heller ikke utænkeligt, at it-cheferne i stigende grad vil opleve, at andre funktioner i virksomheden, som HR, R&D eller måske endda topledelsen, fremover vil melde sig på banen med en holdning til, hvilket it-udstyr der skal indkøbes næste gang. For de teknologiske løsninger, som virksomheden tilbyder sine medarbejdere, er et tydeligt og meget håndgribeligt symbol på, hvilken type arbejdsplads den er.

For nogle it-ansvarlige vil det være en sten i skoen. For andre bliver det en oplagt mulighed for at indgå i nye relevante konstellationer på tværs af virksomheden og styrke rollen som strategisk sparringspartner for andre afdelingsdirektører eller topledelsen. I hvilken lejr er du?

Klumme: Metaverset er mere end virtuelle mødelokaler og sjove avatarer

Klumme: AI er en nødvendighed for 5G 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også