ITWatch

Klumme: Metaverset er mere end virtuelle mødelokaler og sjove avatarer

Facebook (nu Meta), Apple og Microsoft taler alle om fremtidens internet også kendt som The Metaverse. Visionen er ét stort virtuelt univers, hvor alle er forbundet til alle og det er især noget virksomheder kan være de første til at nyde godt af, skriver Sune Wolff, CTO hos SynergyXR, i denne klumme.

Foto: PR

Det lyder lidt som science fiction, men takket være VR-briller, smartphones, computere og tablets kan vi blive transporteret til en anden verden eller et digitalt mødelokale i cyberspace som digitale gengivelser af os selv (avatarer). I dette nye digitale fællesskab er der uanede muligheder, og ambitionen er, at vi med en hidtil uset grad af frihed kan nedbryde barrierer og frit udveksle information.

Idéen kan virke lidt gal – men den er mest genial, og hos SynergyXR er vi fortalere for The Metaverse, da vi har beskæftiget os med teknologien bag de sidste 10 år. Men den vision tech-giganterne præsenterer os for lige nu, ligner ikke det uendelige og grænseløse univers, som vi oprindeligt er blevet lovet. I stedet får vi i øjeblikket kun VR-udgaver af Zoom og Teams, som vi alle har stiftet bekendtskab med under Covid-19 epidemien. Det er der et par gode årsager til:

Den første, og måske vigtigste, er sikkerheden, som naturligvis skal være i orden. Alle brugere er nødt til at have et login for at få adgang til chattjenesterne, så udbyderne ved, hvem de lukker ind og hvorfor. Den anden handler om realismen i den store vision. For selvom giganternes drøm er smuk og nok skal blive realiseret, så ligger den mange år ude i fremtiden. Og selv her vil vi nok kunne se tilbage og kun have fået brudstykker af, hvad vi blev lovet.

The Coporate Metaverse er her allerede

Der er brug for et realitetstjek samt en konkretisering af konceptet. For tech-branchen tegner lige nu et forsimplet billede af, hvad The Metaverse egentlig er. Sagen er den, at selvom flere har forsøgt, er ingen endnu kommet med en 100 procent dækkende og fyldestgørende definition. Metaverset er alt og ingenting og vil for de fleste ligne ren sci-fi, men rummer også seriøse og meningsfulde perspektiver, som allerede nu kommer erhvervslivet til gode.

Netop dette har vi en del erfaring med hos SynergyXR, og vi kalder vores hjørne for The Corporate Metaverse. Her er kort sagt tale om en platform, hvor alt er samlet på ét sted og er tilgængeligt for alle medarbejdere – som på et klassisk intranet. Som hos tech-firmaerne er der fuldt fokus på sikkerheden, og virksomhederne har den fulde kontrol over, hvem de lukker inden for.

Men i The Corporate Metaverse udvides mulighederne og begrænser sig ikke kun til VR-møder. Virksomheder kan fx bygge realistiske 3D-versioner af deres showrooms eller hovedkontorer og byde kunder og medarbejdere velkommen i en digital parallelverden. Arkitekter kan besigtige bygge-pladser, og ingeniører kan blive sendt til boreplatforme eller havvindmøller uden at flytte sig fysisk.

Kæmpe værdi og potentiale i en coronatid

Vi udvisker kort sagt barriererne mellem den fysiske og den virtuelle verden og lader kunder, partnere og medarbejdere samarbejde på tværs af dem begge. Skønt potentialet generelt er enormt, er det i første omgang medarbejderne, som vil drage mest fordel af The Corporate Metaverse. For medarbejderne bliver det virtuelle rum vej til mere sikkert og værdifuldt nærvær.

For arbejdsgiverne, hvor en remote workforce og reducerede rejseomkostninger er det nye sort, er der også stor værdi at hente, fordi virksomheder i The Corporate Metaverse får mulighed for at udnytte tid og ressourcer mere optimalt. Det er blandt andet et oplagt værktøj til fx onboarding og oplæring af nye medarbejdere og kan med fordel bruges til at samle medarbejdere over hele verden. Undervisning i det virtuelle rum fremmer forståelsen hurtigere end almindelig undervisning i et lokale og kan potentielt spare virksomheder penge til unødige rejseudgifter.

Vi deler til fulde giganternes visioner, men mener samtidig, at vi skal se på det i et praktisk perspektiv og ikke kun som en virtuel legeplads. Alt er muligt, og vi kan allerede mere end, hvad tech-virksomhederne giver indtryk af. The Corporate Metaverse er kort sagt det bedste bud på en praktisk anvendelse af teknologien allerede nu ude i virksomhederne, mens vi venter på, at tech-giganternes visioner kan realiseres.

Klumme: AI er en nødvendighed for 5G 

Klumme: Cybersikkerhed skal tættere på ledelsen 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs