Klumme: Den digitale transformation giver virksomheder store udfordringer

Coronapandemien har ændret den måde, vi laver forretning på. Som svar på den nye normal har organisationer omskrevet deres strategier, og fælles for de fleste nye strategier er et øget fokus på digital transformation. Men en ny undersøgelse viser, at transformationen ikke er uden udfordringer, skriver Salesforce-topchef i denne klumme.
Foto: Salesforce Danmark/PR
Foto: Salesforce Danmark/PR
Af Jacques Soelberg, topchef for Salesforce Danmark

I øjeblikket buldrer digitaliseringen derudad. Over en bred kam har coronapandemien sat turbo på innovationen og implementeringen af ny teknologi i danske og udenlandske virksomheder i et forsøg på at tilpasse sig den nye virkelighed, som coronapandemien har skabt.

Det er en af pointerne i en ny undersøgelse, som vi i Salesforce har foretaget blandt europæiske erhvervsledere. Her svarer 82 pct., at de har foretaget en digital transformation af deres forretning, som et resultat af covid-19 med primært fokus på at forbedre sikkerheden, at betjene kunder effektivt og at engagere deres arbejdsstyrke.

Men denne pludselige acceleration er ikke uden problemer. Det skyldes ikke mindst, at kompleksiteten inden for alle områder stiger efterhånden, som den digitale økonomi udvikler sig. Derfor giver jeg her mit bud på de tre mest centrale udfordringer ved virksomheders digitale transformation, som skal overkommes for at få succes i post-covid-19-økonomien.

1. Udfordringer med den langsigtede plan

Ved krisens begyndelse var fokus blandt topcheferne forståeligt nok at stabilisere deres drift: At være synlige online, kommunikere effektivt med kunder og reorganisere teams, hvor det var nødvendigt. Men ser vi længere frem end krisens genåbnings- og genopretningsfase er det ikke nok med krisehåndtering. Her er det nødvendigt med en langsigtet plan for den grundlæggende omstilling af forretningen til en ny normal, der kan skabe modstandsdygtighed mod nye coronaændringer og sikrer virksomheden succes i en ny normal.

Det er dog ikke lettere sagt end gjort. Langt størstedelen af virksomhederne i vores rundspørge (87 pct.) oplyser, at de kæmper for at planlægge på både kort og lang sigt. Ud over at ønske sig nye ordrer og genfinde væksten, siger virksomhederne, at de har brug for rådgivning til at tackle udfordringer omkring at lede teams og medarbejdernes moral.

At ændre virksomhedens tilstedeværelse online er en ting. Det er noget helt andet at skulle drive en digital forretning, udnytte nye indtægtsstrømme effektivt og gøre sig i stand til at modstå nye forandringer. Derfor giver det god mening, at virksomheder ser det som en stor udfordring at planlægge både kort- og langsigtet.

2. Frygt for at overvælde kunders frygt

Kundens forventninger har ændret sig i et rekordtempo under pandemien, hvilket vil få langsigtede konsekvenser for virksomheder i alle størrelser. Man kan med rimelighed sige, at mange kunder er gået i gang med deres egen digitale transformationsrejse i de seneste måneder, hvor de har taget nye teknologier i brug for at gøre hverdagen lettere og måske opdage, at teknologi ikke er så svær at bruge som frygtet.

Selvom forbedring af den digitale kundeoplevelse er en prioritet for de fleste virksomheder, fortæller næsten halvdelen (47 pct.) af virksomhederne i rundspørgen, at de er bekymrede over at overvælde deres kunder med skiftende teknologier. Det er et højt tal, da virkeligheden er, at virksomhederne er nødt til løbende at optimere deres digitale platforme. Hvis de ikke holde den digitale transformation ved lige- og giver kunderne mulighed for at tilpasse sig dem – falder de hurtigt bagud i forhold til konkurrenterne.

3. Manglende investering i medarbejderes digitale udvikling

I modsætning til den hastighed, hvor kunderne har tilpasset sig den nye realitet med hastige skridt, kæmper virksomheder mere med at transformere sig og ikke blot klare sig gennem denne fase af krisen. Dette gælder især, når det kommer til engageringen og fastholdelsen af medarbejdere. Over halvdelen af virksomhederne er enige om, at hjemmearbejde bliver en fast del af arbejdsrutinen fremover. Imidlertid oplever 68 pct. udfordringer med at lede og styre spredte teams, og 63 pct. har svært ved at bevare en god arbejdsmoral hos medarbejderne.

Når det kommer til kompetencer, siger 61 pct. af virksomhedslederne, at de kommer til at kræve nye digitale færdigheder blandt deres medarbejdere, men mindre end halvdelen – 49 pct. – har fundet midlerne til at investere i udviklingen af disse færdigheder. I betragtning af det tempo, som organisationer og tjenester skal ændre sig, er fremtidens måde at arbejde på kommet for at blive. På vores egen online læringsplatform Trailhead, hvor deltagerne kan øge deres digitale færdigheder, har vi siden marts set en stigning på 25 pct. i antallet af tilmeldinger til undervisning i at lykkes i den digitale økonomi.

Ændring er kommet for at blive

Den digitale transformation er med andre ord kommet for at blive. Covid-19 fremhævede sårbarhederne i organisationer, der mangler en digital strategi. Den næste krise vil straffe de virksomheder, der prioriterer kortsigtede resultater frem for langsigtet succes.

Derfor skal virksomheder investere i stærke langsigtede planer med fokus på digitalisering, levere gode digitale oplevelser til deres kunder og investere i flere digitale værktøjer til deres medarbejdere. De virksomheder, der lykkes med det, vil både blive vindere ovenpå coronakrisen og på længere sigt.

Klumme: Coronakrise og hjemmearbejde øger hackertruslen

Klumme: Derfor skal vi satse på flere unge cloud-talenter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også