Klumme: Derfor skal danske virksomheder omfavne digital transformation

Digitalisering medfører oftest gavnlige forandringer for virksomheder, hvis de griber det korrekt an. Det mener Carl-Henrik Hallström fra Wipro.
Foto: PR
Foto: PR
Af Carl-Henrik Hallström, Nordic Regional Head i Wipro

Ved du, hvad digital transformation er – og hvilket potentiale det rummer for noget nær alle virksomheder? Er du ikke i stand til at svare entydigt, er du langt fra alene. For digital transformation er et bredt og lidt diffust område, som udgør et tag-selv-bord af smarte løsninger, men som de færreste har helt styr på definitionen af. For virksomheder er digital transformation interessant, fordi det i overført betydning rimer på effektiviseringer, øget produktivitet og udnyttelse af nye forretningsmuligheder. Alt det der har det med at smitte positivt af på bundlinjen.

Grundlæggende udnyttelse

Den præcise definition af digital transformation er helt grundlæggende udnyttelsen af digitale værktøjer til at skabe bedre resultater i en virksomheds forretningsaktiviteter. Når det bliver gjort på en god måde, tager digital transformation udgangspunkt i brugerne og deres behov. De mest succesfulde projekter har altid mennesker i centrum. Samtidig er målet at få den digital transformation til at støtte op omkring virksomhedernes kerneforretning, så medarbejderne kan koncentrere sig om det, de gør bedst.

Både transportbranchen, restaurationsbranchen og datingverdenen er eksempler på områder, hvor det er lykkedes virksomheder at udnytte digital transformation på måder, der også skaber åbenlyse fordele for brugerne. Se bare på måden vi i dag bor privat i stedet for nødvendigvis at indlogere os på et hotel, når vi rejser. Her er en simpel ide blevet til en god forretning via brugen af teknologi. Helt enkelt.

Begejstret for madspildsapp

Personligt er jeg også begejstret for en dansk app, som forhindrer madspild ved at tilbyde overskudsmad til billige penge. Det er en særligt god ide for restauranter, der serverer mad i tag-selv-buffeter, hvor det eneste alternativ for madresterne er skraldespanden. Hvilken herlig udnyttelse af teknologi, på en måde, der både gør brugerne og verden som sådan en tjeneste.  

Som virksomhed behøver man dog ikke at opfinde noget nyt for at få glæde af digital transformation. Slet ikke. Ofte handler det om at optimere på et eksisterende set-up, hvor man benytter it og teknologi til fx at booste salget eller at gøre kundeoplevelsen bedre og mere intuitiv. Ofte er der tale om let realiserbare projekter, som smitter positivt af på de berørte virksomheders forretning.   

Konkret eksempel stikker ud

Et af de fineste eksempler på digital transformation, jeg selv har været en del af, var et digitaliseringsprojekt for en stor dansk virksomhed. Her var udfordringen, at kundeoplevelsen var en rodet omgang på flere forskellige platforme uden megen sammenhæng. Der var simpelthen for mange anledninger til at falde fra og miste interessen undervejs i købsprocessen.

Løsningen blev en transformation af hele virksomhedens it-set-up – fra det første, spæde købssignal, til kunden modtager sin første regning. Der var tale om et større projekt med fokus på at skabe sammenhæng mellem alle dele af kundeoplevelsen, men samtidig et projekt, der var relativt simpelt i sine delelementer. Der blev blandt andet fortaget en ensretning af sociale medier og webindhold, skabt større gennemsigtighed i budskaberne online, gjort brug af chat-support og kundetilfredshedsanalyser – alt sammen med et konstant fokus på at skabe en tæt og ensartet relation mellem kunde og virksomhed. Resultatet var både en markant højere omsætning og lavere omkostninger. Et bemærkelsesværdigt udfald igangsat med enkle midler og brugen af ny teknologi.  

Ender ikke altid godt

Sådan ender det selvfølgelig ikke altid. Men det hører faktisk til normalen, at virksomheder får en økonomisk gevinst ud af at bruge digitalisering som løftestang til at nå sine mål.

Projekterne kan omhandle noget så simpelt som e-handel eller muligheden for at udnytte de digitale kanaler til eksport til nye markeder. Måske ligger virksomheden inde med data om relevant kundeadfærd, som kan bruges til at optimere salg, marketing og pr på måder, som aldrig tidligere har været så meget som overvejet.  

I den forbindelse betyder dit kendskab til digital transformation mindre. Så længe du er klar over, at lavthængende frugter er til for at blive plukket. Og at resultaterne meget vel kan bryde rammerne for, hvad du troede var muligt.

Klumme: Digitale lappeløsninger er dyre og kontraproduktive 

Klumme: 5G vil forbinde alt i vores hverdag – men husk at beskytte netværket 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også