Klumme: AI gør ikke medarbejderne overflødige – tværtimod

Det er nødvendigt, at menneskers kompetencer og kunstig intelligens spiller sammen, hvis den nye teknologi skal udnyttes til fulde, lyder det fra Michael Zink fra Salesforce i denne klumme.
AF MICHAEL ZINK, VICE PRESIDENT NORDIC HOS SALESFORCE

Der bliver talt og skrevet meget om AI, og hvordan det vil påvirke vores samfund og arbejdsliv. Og der er ingen tvivl om at AI vil have stor indflydelse. Det har det allerede. Men når det er sagt, er jeg også overbevist om, at den indflydelse er overvejende positiv, og vil være det for arbejdsstyrken bredt betragtet. F.eks. har World Economic Forum skrevet at selvom maskiner og algoritmer forventes at erstatte 75 mio. jobs frem til 2022, vil de samtidig skabe 133 mio. nye muligheder.

Når jeg tænker sådan, skyldes det ikke mindst at eksperter som f.eks. Jim Wilson, Managing Director of Information Technology and Business Research hos Accenture Research, mener, at den helt store fordel, og positive forskel i performance først finder sted, når AI og mennesker arbejder sammen – eller sagt på en anden måde, forstår at komplementere hinandens styrker.

Wilson har gennemført analyser med mere end 1.000 virksomheder og har konstateret, at der ikke er noget opnået ved at erstatte mennesker med maskiner. Elon Musk, der står bag bl.a. det kendte bilmærke Tesla, har sagt det så glimrende: "Overdreven automatisering hos Tesla var en fejl. Mennesker er undervurderede!’"

Og der er noget om snakken. Wilson konstaterede nemlig også i sin research, at når mennesker og AI bliver kombineret, overgår de ren automatisering med op til seks gange på områder som f.eks. hastighed, skalerbarhed og fleksibilitet. BMW til eksempel har også påvist, at når medarbejderne arbejder med AI-maskiner, er de tilsammen 85 pct. mere effektive og fleksible, end hvis det blot var maskiner eller mennesker, der havde opgaven. Stof til eftertanke.

Elsket og frygtet

AI er elsket af erhvervslivet og frygtet af dem, der ser det som starten på en verden af terminators. Men eksperterne, der iblandt Salesforce' egen Peter Schwarz, har sagt, at det ikke bliver tilfældet. Den menneskelige hjerne er alt for kompleks. Men der kan være god mening i, at kunstig intelligens, og hvordan det bliver brugt, ikke bare får lov til at løbe løbsk. Men heldigvis har det god bevågenhed og bliver reguleret – bl.a. via GDPR.

I forhold til medarbejdere er det virksomhedernes ansvar at give medarbejderne mulighed for at uddanne sig, så de er opdaterede, velkvalificerede og klar til at arbejde på en anden måde end tidligere. Desværre er der stadig mange virksomheder, der ikke har taget den opgave på sig. Men der er flere muligheder for at løfte opgaven.

Eksempelvis har Salesforce åbnet op for at kunder og partnere kan få glæde af Trailhead, en AI drevet online uddannelsesplatform, hvor medarbejderne kan opbygge nye kompetencer i deres eget tempo. I Finland er der et helt regeringsstøttet akademi baseret på Trailhead-platformen, der hjælper til videreuddannelse, omskoling og ikke mindst ansættelse.

Rent grundlæggende kan virksomhederne skabe et sundt fundament med blot fire tiltag. Først og fremmest er det vigtigt, at virksomhederne opfordrer medarbejderne til at tænke ud af boksen og omfavne mulighederne. Dernæst at medarbejderne får opbygget en fornuftig forståelse af data og brugen af data. Det tredie element er at demokratisere AI og involvere alle, der bliver påvirket. Sidste punkt er at indtænkte det sociale og etiske element. Brug af AI skal være tydelig, forståelig, og man skal kunne stå til regnskab for, hvordan det bliver udnyttet.

Klumme: Tre faktorer afgør mellemstore virksomheders teknologi-succes

Klumme: Glem ikke det nødvendige brændstof til digitalisering 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også