Klumme: Opråb til danske SMV'er: Tag nu ansvar for digitaliseringen

I de kommende år vil der være et stigende pres mod de virksomheder, som endnu ikke har fået digitaliseret deres forretningsprocesser, har taget nye teknologier ind i forretningsudviklingen og er gået online med produkter og services.
Af Rikke Hvilshøj, adm. direktør i DANSK IT

Dansk erhvervsliv står lige nu ved en skillevej.

Små- og mellemstore virksomheder har altid været rygsøjlen i Danmarks erhvervssammensætning, en konstellation der har tjent nationen vel. De danske SMV’er har sikret solid beskæftigelse, fleksibilitet i arbejdsmarkedet og en stabil vækst igennem en meget lang periode.

Den periode ser nu ud til at kunne slutte inden for en meget overskuelig fremtid, hvis ikke de små- og mellemstore virksomheder begynder at tage ansvar for egen digitale fremtid. Internationale sværvægtere er med internettet som løftestang i disse år i fuld gang med at udhule SMV’ernes forretningsgrundlag.

Heldigvis er slaget ikke tabt endnu, for de danske SMV’er har masser at byde på – også i en global kontekst. Men det kræver, at de kommer ind i kampen og tager ansvar for deres egen digitalisering. Det er nemlig med udgangspunkt i digitaliseringen, slaget skal kæmpes.

Internettroldene kommer

I de kommende år vil der være et stigende pres mod de virksomheder, som endnu ikke har fået digitaliseret deres forretningsprocesser, har taget nye teknologier ind i forretningsudviklingen og er gået online med produkter og services. Konkurrencen på markedet stiger, markederne og specifikke forretningsmodeller bliver disruptet, og virksomheder, som ikke udnytter de teknologiske muligheder, er i alvorlig risiko for ganske enkelt ikke længere at eksistere om ganske få år.

Det er dystre udsigter, men det behøver ikke at gå sådan.

Kig på de halvtomme danske gågader. Kunderne er ikke forsvundet – de er bare gået andre steder hen. I første omgang måske primært til stormagasinerne, men i de senere år også til diverse internetbutikker. Vi kender alle sammen eksemplerne fra virksomheder som Blockbuster, der nød en massiv storhedstid og et ligeså massivt fald, da man overså mulighederne ved streaming og blev overhalet inden om af Netflix, ligesom hoteller i dag i stigende grad presses på deres service af den nye konkurrent AirBnB.

En bidende nødvendighed

Uanset hvordan man forholder sig til de store internetgiganter, er det en bidende nødvendighed, at dansk erhvervsliv, og specielt de danske SMV’ere, tager bestik af udviklingen og sætter gang i den digitale udvikling. Internetspillerne kommer for fuld udblæsning, og de nupper også gerne dine kunder, hvis du ikke selv er klar til at tilbyde moderne digitale løsninger.

Det handler ikke bare om, at de detailhandlende skal lave en internetbutik. Det handler også om, at den lokale tandlæge skal understøtte onlinebooking af tid til tandtjek, at logistikfirmaet skal udnytte dataanalyser til at optimere ruterne, og at malermesteren på stedet kan udregne og sende et tilbud digitalt.

Digitalisering er et spørgsmål om ledelse

Skal dansk erhvervsliv, som vi kender det, overleve, kræver det, at særligt én gruppe ser indad. Ejerlederne af små og mellemstore virksomheder landet over må have arbejdsbukserne på. Det er kun dem, der sidder med den særlige blanding af indsigt og beslutningskompetence, der kan sikre, at SMV-laget virkelig kan rykke ind i den digitale tidsalder.

I dag er det ikke tilstrækkeligt at kende sit produkt, sin service og sit marked som ejerleder, man skal også bruge tid på at finde ud af, hvordan digitale redskaber kan understøtte og udvikle forretningen.

Og der er nok at tage fat på. Flere spørgsmål melder sig, inden man kaster sin virksomhed ud i større digitaliseringsprojekter; mest nærværende, hvor skal man starte? Budene melder sig på stribe, men fælles for mange er, at de lavt hængende frugter endnu ikke er høstet. Der findes en stribe af lettilgængelige muligheder, som virksomhederne kan tage fat på, fra sociale medier til customer-relationship-systemer (CRM), som vil gøre virksomhedernes arbejdsgange, forretningsprocesser og kundehåndtering mindre arbejdstungt.

Politisk fokus

Regeringen og Folketinget har set problemet, og i oktober sidste år startede SMV:Digital, hvor SMV’ernes ejerledere og digitale projektledere kan modtage sparring og økonomisk støtte til rådgivningshjælp i forbindelse med digitalisering af virksomheden.

Det er den slags initiativer, der skal til for, at Danmark når sine digitaliseringsmål, og derfor vil DANSK IT gerne opfordre alle SMV’er i Danmark til at række ud og tage imod den hjælpende hånd, der skal til, for at man kan træde ind i den nye digitale verden. Til gavn for både den enkelte virksomhed og for hele Danmark.

Klumme: Citrix kan få it-specialister fra hele verden, hvis de bare vil betale dansk løn

Klumme: Danmark bliver fattigere uden udenlandsk arbejdskraft 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også