ITWatch

Google bygger betalingsmur mod ad-blockers

Google vil udrydde addblockers, der forhindrer reklamer på nettet.

Foto: Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix

Google vil til kamp mod såkaldte ad-blockers, der er et program designet til at blokere for reklamer på internettet. Teknologikæmpen vil gøre det muligt for virksomheder at installere en betalingsvæg på de sider, der bliver set af kunder med ad-blockers.

Det skriver Financial Times.

I 2016 havde omkring 615 mio. enheder installeret ad-blockers, hvilket er en stigning på 30 pct. fra året før.

"Forbrugerne installerer ad-blockers på grund af dårlige og frustrerende oplevelser. De er meget skadelige for alle virksomheder, der udgiver indhold," siger Sridhar Ramaswamy, der leder Googles reklameafdeling, til Financial Times.

Han understreger, at hele industrien er nødt til at arbejde sammen for at stå imod det stigende antal ad-blockers. Den globale søgemaskine vil blandt andet lade virksomhederne sætte betalingsgrænsen selv.

Derudover vil Google lancere sin egen version af en ad-blocker, der vil advare forbrugeren mod at blokere for reklamer med pop-ups og videoer.

/ritzau/FINANS

Mere fra ITWatch

Dixa snupper Relatel-chef

Efter halvandet år på meddelte Relatel-chef Casper Bøyesen i går sin afgang fra Nuuday-virksomheden for at gå til Dixa.

Dansk AI-virksomhed satser på sorte tal i år

Investorernes fokus på indtjening frem for vækst for enhver pris, har fået den danske AI-virksomhed 2021.ai til at justere sin strategi. Nu er sorte tal på bundlinjen for første gang inden for rækkevidde.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs