Google bygger betalingsmur mod ad-blockers

Google vil udrydde addblockers, der forhindrer reklamer på nettet.
Foto: Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Google vil til kamp mod såkaldte ad-blockers, der er et program designet til at blokere for reklamer på internettet. Teknologikæmpen vil gøre det muligt for virksomheder at installere en betalingsvæg på de sider, der bliver set af kunder med ad-blockers.

Det skriver Financial Times.

I 2016 havde omkring 615 mio. enheder installeret ad-blockers, hvilket er en stigning på 30 pct. fra året før.

"Forbrugerne installerer ad-blockers på grund af dårlige og frustrerende oplevelser. De er meget skadelige for alle virksomheder, der udgiver indhold," siger Sridhar Ramaswamy, der leder Googles reklameafdeling, til Financial Times.

Han understreger, at hele industrien er nødt til at arbejde sammen for at stå imod det stigende antal ad-blockers. Den globale søgemaskine vil blandt andet lade virksomhederne sætte betalingsgrænsen selv.

Derudover vil Google lancere sin egen version af en ad-blocker, der vil advare forbrugeren mod at blokere for reklamer med pop-ups og videoer.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også