Hostingselskab kæmper både med Danske Bank og startups i jagten på ansatte

Hos hostingselskabet Zitcom mærker man, at det er ikke længere kun it-selskaber, der jagter udviklere. Det øger konkurrencen om talenterne og behovet for at skille sig ud som arbejdsplads.
Fælles arrangementer, fokus på vidensdeling og opkvalificering af de faglige færdigheder står på dagsordenen hos Zitcom. | Foto: PR/Zitcom
Fælles arrangementer, fokus på vidensdeling og opkvalificering af de faglige færdigheder står på dagsordenen hos Zitcom. | Foto: PR/Zitcom

Mobil fredagsbar, bilvask på arbejdet og sågar en golden retriever, der møder ind på kontoret hver fredag for at skabe en hyggelig stemning.

Det er blot et par af midlerne, som hostingselskabet Zitcom benytter for at være en attraktiv arbejdsplads og tiltrække nyuddannede såvel som mere erfarne it-folk.

Konkurrencen om kompetencerne er benhård på et arbejdsmarked, hvor udbuddet ikke matcher efterspørgslen. Det efterlader it-medarbejdere med gode kort på hånden, når det kommer til at vælge imellem jobmulighederne.

Hos Zitcom er det især udvikler-kræfter, der er i fokus, og udfordringerne med at finde medarbejdere bliver ikke mindre af, at det ikke længere kun er rendyrkede it-selskaber, som leder efter den slags.

"Selv større virksomheder, som ikke nødvendigvis er tech-fokuseret, er på jagt efter udviklere og it-ressourcer, så der kommer pludselig en stribe nye konkurrenter," forklarer adm. direktør Stefan Rosenlund og fortsætter:

"Mange af dem er i gang med at digitalisere sig, og i modsætning til tidligere har de fokus på at rekruttere it-medarbejdere. Det gør det svært."

Årsagen til frynsegoderne er derfor klar – det handler om at tiltrække og fastholde de dygtige medarbejdere.

Kigger man alene på lønnen, kan det nemlig være vanskeligt at konkurrere med de større danske såvel som multinationale it-selskaber.

Hvis en stor veletableret virksomhed har behov for it-udviklere, har de som oftest bedre mulighed for at skrue på lønnen og tilbyde 5000 kr. ekstra om måneden.

"Og så gør de bare det. I "gamle dage" var det kun andre techvirksomheder, som vi kæmpede med. Nu er det også Danske Bank, som skal digitalisere sig, og de kan betale mere, end vi kan."

"Men vi kan tilbyde et andet miljø, hvor vi lægger os mellem de store etablerede virksomheder og startups, fordi vi ikke er så store endnu," siger Stefan Rosenlund.

Konkurrence fra startups

Hos Zitcom mærker man også, at presset på at rekruttere medarbejdere ikke blot kommer fra de store corporate-selskaber – selv mindre startups er i dag i stand til at tilbyde attraktive vilkår.

Med kapitalmulighederne, som er på markedet i dag, er der flere startups, der ifølge Zitcom-direktøren også har penge til rent faktisk at være rigtig kompetitive på medarbejderfronten.

"Det, synes jeg, er en ny ting. Vi er en mere etableret virksomhed, så vi kæmper på alle fronter – både med større virksomheder og med de mindre startups, som i dag har bedre mulighed for at tilbyde en god løn," lyder det fra Stefan Rosenlund.

Hos Zitcom samles en stor gruppe medarbejdere hvert år til Smukfest i hostingselskabet hjemby Skanderborg. | Foto: PR/Zitcom
Hos Zitcom samles en stor gruppe medarbejdere hvert år til Smukfest i hostingselskabet hjemby Skanderborg. | Foto: PR/Zitcom

Med 200 medarbejdere og en omsætning på 321 mio. kr. i 2018 er hostingselskabet solidt placeret i kategorien af mellemstore virksomheder.

Fordelen er en mere moden virksomhed, så der skulle gerne være markant mere styr på tingene til sammenligning med de nystartede spillere – samtidig med at man ikke gror fast i en meget corporate-struktur.

"Vores processer er mere etablerede, og vi er her også i morgen. Vi forsøger at lægge os dér, hvor vi bør høre til som en etableret virksomhed med styr på processerne, et godt og trygt miljø, og hvor man har det sociale med og ikke har glemt arven – forstået på den måde at vi for nogle år siden også var en startup."

Samtidig oplever Stefan Rosenlund, at der er kommet mere lydhørhed omkring, at arbejdslivet ikke kun handler om antallet af nuller på lønsedlen. Derfor går Zitcom andre veje, og forsøger at slå sig op på at være en fleksibel arbejdsgiver, hvor der er fokus på det sociale.

"Vi vil gerne forsøge at skille os ud ved at have en mere holistisk tilgang, hvor vi også tager hensyn til at folk gerne vil have et liv."

"Det har tidligere været svært at markedsføre sig på, synes jeg, men i dag går det mere og mere op for folk, at det ikke kun handler om ekstra 500 kr. på lønsedlen, men også om alt det andet, der følger med i pakken."

Hver fredag får kontorerne hos Zitcom en ekstra kollega i form af en golden retriever. Hunden er også med til arrangementet AU Hack, som virksomheden er hovedsponsor for. | Foto: PR/Zitcom
Hver fredag får kontorerne hos Zitcom en ekstra kollega i form af en golden retriever. Hunden er også med til arrangementet AU Hack, som virksomheden er hovedsponsor for. | Foto: PR/Zitcom

Efterspørgslen på arbejdskraft betyder blandt andet, at mange virksomheder gør et stort nummer ud af at være tilstede og promovere sig på uddannelsesinstitutioner og til karrieremesser.

Stefan Rosenlund oplever, at der bliver investeret mange penge fra især de større veletablerede virksomheder på at markedsføre sig over for de studerende. Derfor handler det for et mellemstort selskab som Zitcom om at slå på særlige værdier, hvis man skal stikke ud fra mængden.

"Vi har en mere social tilgang, så vi vil gerne vise medarbejder, hvordan et helt arbejdsliv hos os ser ud. Man bruger en tredjedel af sit liv på at arbejde, så det er en kæmpestor del af ens tilværelse."

"Rent lav praktisk havde vi på den seneste karrieremesse lavet et setup, hvor vi havde Zitcom by day og Zitcom by night og forsøgte at vise, hvilke sociale ting vi gør, og hvordan ser det ud i virksomheden."

"Grundlæggende tror jeg, at folk gerne vil mere end blot sidde foran en skærm – de vil gerne lave mere sammen med deres kolleger," lyder det fra Stefan Rosenlund.

Fokus på kultur er alfa og omega for en succesfuld udflytning af it-arbejdspladser 

Her fejler danske virksomheder når de rykker it-arbejdspladser til udlandet 

Telenor vil hellere efteruddanne end at jagte nyt it-talenter

Mellemfornøjede medarbejdere har fundet smilet frem igen ovenpå ejerskifte

Tusinder af unge afvises på uddannelser, der kan føre direkte til et arbejde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også