ITWatch

Mærsk-topchef vil skabe vækst med digitale startups

Digitale startups skal hjælpe med at finde nye vækstmuligheder i shipping- og transportindustrien, lyder det fra Mærsk.

Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

Mærsk-topchef, Søren Skou, vil øge rederiets vækst med investeringsenheden Maersk Growth, der investerer i digitalt forankrede start-ups, som kan bruges i Mærsks kerneforretning.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Ifølge Søren Skou skal de digitale start-ups hjælpe med at finde nye vækstmuligheder i shipping- og transportindustrien.

"Ud over at investere i start-ups er formålet med Growth at skabe et miljø og hjem for interne idéer, for det har vi ikke haft de seneste fem-ti år. Vi har over 80.000 medarbejdere, og der er massevis af gode idéer, der kan blive til forretninger," siger Søren Skou til Børsen.

Maersk Growth, der blev etableret for halvandet år siden, har allerede investeret i fem digitale virksomheder, herunder Tradelens, Loadsmart, Telesense Ripe.io og Sensor Transport, der alle skal bidrage til at simplificere forretningsgangene i logistikkæden. Særligt har Mærsks investeringsenhed investeret i Tradelens, der er et blockchain-samarbejde mellem Mærsk og IBM.

Casper Blom, der er analytiker i ABG Sundal Collier, vurderer, at der er potentiale i at digitalisere shipping i en industri, der er relativt papirtung. Han mener, at Mærsk med initiativet udviser rettidig omhu i en industri, der kræver nytænkning og omstillingsvillighed.

/ritzau/FINANS

DTU satser stort på iværksætteri: Vi har et samfundsansvar

NNIT vil udvikle hurtigtløbende startups i egne rækker

Coop satser 1,5 mia. på teknologi og jagter 100 nye it-folk

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger