Amazon ramt af vokseværk i USA
Amerikanske Amazon, der lige nu kæmper med Apple om at blive det første selskab i verden til at runde en markedsværdi på 1000 mia. dollar, har vokseværk i et sådan omfang, at selskabet savner underleverandører til fragt i USA.
Det skriver Bloomberg News.
Derfor har Amazon i sidste uge kommet med en opfordring og et tilbud til iværksættere: "Start et pakketransportfirma, og vi vil komme med teknologi, træning og volumen."
Amazon, som i USA bruger det amerikanske postvæsen, UPS og FedEx til at bringe 90 pct. af sine pakker ud, har brug for flere alternativer og mere kapacitet, da man i kampen om onlinekøberne lover hurtigere leverance til billigere penge. Eksempelvis "Amazon Prime", som er et abonnement på 119 dollar om året, der garanterer kunder gratis leverance inden for to dage, har øget produktsalget med 25 pct.
"Amazons forretningsmodel med at levere til din hoveddør er under pres. Dette er et signal om, at man faktisk er udhungret i forhold til ressourcer til at få det her arbejde gjort," siger Marc Wulfraat, chef for MWPVl International, der er en logistikkonsulent, til Bloomberg News.
Den amerikanske internetgigant har også sagt, at man vil bruge sine finansielle muskler og købekraft til at nedbringe prisen på lastbiler, brændstof og forsikring for samarbejdspartnere.
Amazon forventer også, at UPS og FedEx vil øge deres kapacitet, men de to koncerner tjener mindre på udbringning til privates hoveddør end på fragt til erhvervslivet. USA's præsident, Donald Trump, har også sagt, at Amazon betaler for lidt for sine ydelser til landets postvæsen, der ellers har nydt godt af de mange pakkeforsendelser.
Lufthavn bygger stort op til Amazon-lancering
Amazon får kritik for arbejdsforhold hos kinesisk underleverandør
Amazons indtog ændrer alt - også investeringer
Amazon har endnu ikke dansk domæne - 4 ud af 10 bruger dem allerede