Startup ser muligheder i GDPR

Det kan godt være, at EU's kommende persondataforordning virker bøvlet, men den skaber også et vigtigt skel mellem skalerbar- og personlig data.
Det fortæller medstifter af Unacast, Kjartan Slette, til det norske medie digi.no.
Unacast går efter at blive en global platform for store mængder lokationsdata, og Kjartan Slette fremhæver, at GDPR gør det muligt eksempelvis at bruge større mængder af anonyme bevægelsesmønstre på en mere skalerbar måde end i dag:
"Hvis man eksempelvis vil se, hvordan Oslos befolkning bevæger sig hver dag for bedre at kunne planlægge busstoppesteder, så bliver det muligt med GDPR uden samtykke. Det skyldes, at man ikke længere kan koble dataen tilbage til brugeren," siger han.
Det er en stående diskussion, hvor mange virksomheder der reelt når at blive klar til de skrappere datakrav, som GDPR medfører. Kjartan Slette forudser, at problemet særligt findes i de sektorer, hvor man ikke definerer sig selv som et dataselskab, samtidig med at man ligger inde med persondata.
"Aktører, som har levet i en lidt naiv verden om, hvad dataen, de har indsamlet, er værd og kan bruges til," siger Kjartan Slette og peger på energiselskaber og forsikringsbranchen.
Hver femte virksomhed har ikke startet forberedelser til persondatalov
Tilføjelse til persondatalov kan koste virksomheder millioner