Iværksætter: Mangel på kvindelige programmører gør it-løsninger for maskuline

Manglen på kvinder i it-branchen har stor indvirkning på de it-løsninger, som i sidste ende leveres til kunderne, mener Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter af Queue-IT. Hun påpeger samtidig, at kvinder med lederambitioner indimellem saboterer sig selv.
Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter af Queue-IT. | Foto: Jens Dresling
Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter af Queue-IT. | Foto: Jens Dresling

Kvinders underrepræsentation i it-branchen har ikke kun betydning for mangfoldigheden på den enkelte arbejdsplads - det har også betydning for de it-løsninger og produkter, som virksomhederne i sidste ende skal genere de sorte tal på bundlinjen i årsregnskabet.

Det mener Camilla Ley-Valentin, CCO og medstifter af it-virksomheden Queue-IT, som nyder stor succes i både ind og udland med deres elektroniske løsning til køhåndtering på hjemmesider. Ifølge hende skaber manglen på diversitet en ubevidst bias i udvklingsprocessen.

"Det er svært at finde kvindelige programmører, for dem er der ikke mange af. Det er et problem, når det kun er mænd, som udtænker løsningerne for, så bliver de lavet med et entydigt perspektiv. Selvfølgelig er mænd også forskellige, det er jeg godt klar over, men der mangler nogle gange kvindeligt indspark i processen," lyder det fra it-iværksætteren.

Det "entydige fokus" i udviklingen, mener Camilla Ley Valentin, også i sidste ende kan få betydning for de områder og sektorer, som ender med at nyde godt af it-selskabernes udviklingskræfter.

"Færre kvinder gør også, at mange af de kvindetunge områder såsom sundhedssektoren og daginstitutioner, ikke er så veludviklede på it-området, som mere mandsdominerede sektorer som finans. I takt med at vi får flere kvindelige udviklere og iværksættere, tror jeg, vi vil se flere løsninger målrettet de blødere sektorer - men det er jo kun et gæt fra min side," pointerer hun.

Kvinder med skjulte ambitioner

Hvad angår manglen på kvindelige lederprofiler i it-branchen, fremhæver Camilla Ley Valentin, at det er positivt, at man gennem de sidste tre til fem år efter hendes estimat har set en markant fremgang på kvindelige topledere.

Hun understreger dog, at der stadig er langt igen i de underliggende lag, hvor kvinderne også selv skal blive bedre til at gøre deres lederambitioner kendt for ledelsen.

"De skal have et ønske om det, men kvinderne får sjældent sagt, at de gerne vil have mere ansvar og en lederrolle. Der er en kollektiv opfattelse af, at man skal opdages og spørges - lidt som et frieri," forklarer hun og understreger paradokset i den opfattelse:

"Lige præcis med ledelse er det ikke hensigtsmæssigt. Ens instinkt er jo ikke at tilbyde en lederstilling til en, som ikke har sagt, de vil det. Der er mænd tit bedre til at positionere sig i det spil. Der kan jo potentielt sidde en underskov af kvinder, som virkelig gerne vil være ledere, men ikke gør opmærksom på det."

Derfor opfordrer hun også de siddende ledere i virksomhederne, mænd som kvinder, til at være mere opsøgende i deres afdækning af mulige kandidater. Blandt andet nævner hun de årlige Mus-samtaler som et oplagt tidspunkt at lægge følere ud.

"Der kan ligge meget uopdaget guld derude. Du risikerer jo i værste fald, at folk føler sig forbigået igen og igen og til sidst skifter stilling eller branche."

Er it-branchen mere eller mindre attraktiv for kvinder sammenlignet med andre brancher? 

"Det synes jeg bestemt ikke, den er. Jeg synes nærmere, den er mere interessant. Men det er jo et spørgsmål om, hvad du som person og leder finder interessant. Hvis man godt kan lide en branche i udvikling og forandring, så er it jo stedet for dig," siger Camilla Ley Valentin.

Hun har selv tidligere arbejdet i både finans- og shippingsektoren og fremhæver netop andre sektorer som en risiko, selskaberne skal tage alvorligt. Især hvis man ønsker at holde på de kvindelige ledere, som man trods alt har fået opdyrket.

"De kvindelige it-ledere meget attraktive for andre brancher, så nogle gange forlader de os. Eksempelvis Astrid Simonsen Joos, som var leder i Microsoft i sin tid, og nu sidder som adm. direktør hos Phillips Lighting. Det er stadig en elektronikvirksomhed, men dog noget andet," lyder det fra Camilla Ley Valentin som uddyber:

"Fordi it er så forretningskritisk i dag, vil mange af dem, som gør det godt i it, blive headhuntet til andre virksomheder."

Personligt ser hun ikke grund til at forlade it-branchen, og vil heller ikke gisne om, hvorfor andre kvinder vælger det.

"Det er svært for mig, som sidder midt i det som kvindelig leder i it-branchen at sige, hvorfor de skifter væk. Det skal man jo spørge dem om. Jeg synes jo, det er fedt at være en del af den her branche."

Hos Queue-IT, forklarer Camilla Ley Valentin, arbejder man også aktivt med at få en større andel kvinder ind i virksomheden, men især i de tekniske roller kan det være svært.

"Vi prøver bevidst at have en bred sammensætning i vores forretning, og ligger på omkring 40 pct. kvinder," lyder det fra Camilla Ley Valentin som fortsætter:

"Desværre har vi ikke så mange i udvikling, men det kommer forhåbentlig. Det er jo heller ikke en god ting, hvis vi får en overrepræsentation af kvinder, for så skævvrider vi bare den anden vej."

Som en slutbemærkning har hun også noteret sig, at der på iværksætterfronten er flere kvindelige profiler på vej.

"I forhold til kvindelige it-iværksættere, så virker det til at der faktisk er flere på vej frem - jeg støder på mange kvinder, som virker ambitiøse, velovervejede og seriøse med deres startups, og det er super fedt. Mange af de løsninger, som er ved at komme frem, er også henvendt til netop de kvindedominerede sektorer."

Dells europæiske topchef: Den succesfulde leder er tit en midaldrende mand 

Direktør i Bluegarden: "Der er godt nok mange jakkesæt og ganske få stilletter" 

Direktør i Microsoft: "Jeg føler selv et ansvar for at inspirere kvinder og sætte ansigt på branchen" 

Berneke: Når vi har så få kvindelige ansøgere, går vi glip af potentialet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Photo: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også