Direktør i Bluegarden: "Der er godt nok mange jakkesæt og ganske få stilletter"

ITWatch fortsætter temaet om kvinders vej ind i it-branchen og når der mangler kvindelige ledere, skyldes det fordomme og gamle vaner, mener Bluegarden-direktør Karina Wellendorph.
Karina Wellendorph, direktør i Bluegarden.
Karina Wellendorph, direktør i Bluegarden.

Hun har en betydelig karriere bag sig som leder i tech-virksomheder, først med 12 år i Telia og de sidste år i topposter i lønadministrationsselskabet Bluegarden.

Og for Karina Wellendorph, der har titlen af direktør i Bluegarden, er det et problem, at så få kvinder vælger it-vejen som karriere, og særligt er det problematisk, at så få ender i toppen af branchen som chefer.

Hun går direkte efter at sammensætte hold i virksomheden med begge køn, da det giver de bedste resultater, siger hun til ITWatch.

"Ligesom alle andre brancher har it-branchen brug for dygtige ledere, og i min organisation har vi lige mange kvindelige og mandlige af slagsen. Det er ikke resultatet af en kvotefordeling, men udelukkende fordi jeg går efter at sammensætte det stærkeste team."

"Det er min erfaring, at de stærkeste lederteams er dér, hvor diversiteten er høj, og hvor man går efter forskellighed – i køn, men sandelig også i kompetencer, personlighed og baggrund," siger hun.

Karina Wellendorph vurderer, at når der er så få ledere blandt kvinder i branchen, ligger der primært to årsager bag.

"For det første er der vanen. Det skal forstås sådan, at det helt naturligt tager tid at få skiftet ud i rækkerne – og dermed også i de gamle vaner og den psykologi, der kan ligge i at ansætte dem, der ligner dig selv, og som du derfor umiddelbart kan identificere dig med," siger hun.

Men det er under forandring.

"Den der med, at "mænd kun ansætter mænd" hører tidligere generationer af ledere til."

Myter holder kvinder væk

Desuden er det hendes vurdering, at kvinder holder sig væk fra sektoren på grund af myter.

"Der er stadig nogle myter blandt måske især kvinder, vi skal have aflivet om it-branchen – eksempelvis at den er kedelig," siger hun.

Det er forkert, understreger direktøren.

"Jeg kan garantere alle, der drømmer om en lederkarriere, at det ikke er tilfældet. Det er en branche, hvor fokus i den grad er på at drive ambition og udvikling og skabe stærke resultater. Og det handler om ledelse – og ikke mindst om godt lederskab, og om evnen til at skabe en virksomhed i vækst, som er både spændende og attraktiv for medarbejderne, kunderne og ejerne."

Er it-branchen mere eller mindre attraktiv for kvinder sammenlignet med andre brancher?

"Nogle gange tænker jeg: "Der er godt nok mange jakkesæt til det her møde og ganske få stilletter", ofte er det kun mine egne, så der er fortsat flere mænd end kvinder i branchen. Men det ændrer sig."

"De kvinder, jeg møder, er superdygtige og kompetente, og det er helt tydeligt, at de ikke sidder på den toppost, fordi de er kvinder, men fordi de for alvor har noget at byde ind med, og det kan jeg godt lide," siger hun og tilføjer, at it-branchen er "super spændende".

Man taber ved at holde kvinder væk

Har it-branchen et kønsproblem?

"Nej, det mener jeg ikke. Jeg er overbevist om, at vinderne er dem, der ansætter den bedste til jobbet uden at skele til kønnet. De øvrige vil tabe – hvis de ikke allerede har gjort det. Og der er flere kvinder på vej ind i branchen, det kan vi se her hos os – det tager bare tid."

Er der behov for at gøre en aktiv indsats for at få flere kvindelige ledere i it-virksomheder?

"Vi skal huske, at vi som virksomhedsledere er første spydspids i rækken af initiativer og indsatser for at tiltrække de dygtige ledere og for at sikre, at branchen bliver kendt for alt det gode, den rummer," siger hun.

Det er vigtigt for hende at slå fast, at it-branchen er meget mere end det "nørdede" fokus på kode og teknologi, som den efter hendes mening mest er kendt for.

"It bliver først interessant, når vi formår at skabe unik værdi mellem mennesket og teknologien – og det er netop vores fokus, hver dag."

Så når det kommer til at tiltrække kvinder til chefstillinger, handler det om at vise dette i praksis.

Virksomhedernes egen opgave

"Vi skal gøre os attraktive og relevante over for de dygtige ledere, vise dem mulighederne og udvikle talentprogrammerne, så vi både kan tiltrække, udvikle og fastholde de bedste."

"For mig at se handler det ikke om kvotesystemer – hverken i bestyrelser eller i topmanagement. Den dygtigste og mest kompetente skal have jobbet," siger hun.

Og her har mange begået en fejl, for der findes, mener Karina Wellendorph, mange oplagte kvindelige kandidater.

"Her er der muligvis nogen, der har sovet lidt i timen. Der findes rigtig mange, meget dygtige kvindelige ledere derude – ligesom der også kan være meget kvindeligt ledertalent blandt de medarbejdere, du allerede har i din virksomhed," siger hun og tilføjer:

"Det handler om at være opmærksom på dem, der gerne vil og kan, og at skabe mulighederne for virksomhedens ægte talenter – uanset køn."

Direktør i Microsoft: "Jeg føler selv et ansvar for at inspirere kvinder og sætte ansigt på branchen" 

Berneke: Når vi har så få kvindelige ansøgere, går vi glip af potentialet

Hent ITWatch's app på din telefon og få nyheder om it- og telebranchen lige ved hånden (hent til iPhone / hent til Android)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også