Microsofts erhvervsboss: "Alt er ændret siden jeg kom til. Alt"

Peter Quarfordts Skov er i dag topchef for en af hjørnestene i Microsoft Danmarks forretning og sidder med i direktionen. Men før han kom dertil, har han tilbragt 12 år i selskabet, hvor han begyndte som menig konsulent. Læs her hans historie om vejen til toppen, der samtidig er historien om softwaregigantens transformation.
Foto: PR
Foto: PR

Peter Quarfordts Skovs karriere er i store træk også historien om Microsofts globale transformation. Fra udskældt softwaregigant, kendt for sine høje priser, til i dag at være en af de centrale spillere i udviklingen af fremtidens løsninger indenfor især cloud.

Men at Peter Skov skulle ende som direktør for Enterprise Commercial, hvor han også sidder i direktionen sammen med Nana Bule, har været en meget omskiftelig vej.

"Alt er ændret, siden jeg kom til. Alt," siger han.

Peter Skov kom til Microsoft Danmark i 2009. Han indledte sin tid i Microsoft som menig konsulent, hyret ind af Microsofts daværende finansdirektør, som Peter Skov skulle arbejde sammen med.

Dengang var mødet med kunderne, der brugte - og betalte for Microsofts produkter - ikke altid en stor oplevelse, fortæller han i dag.

"Jeg var ude på kundebesøg og jeg kan huske det i dag fra vores besøg hos en af de første kunder, der sagde: Nå, så skal I nok ud og opkræve Microsoft-afgifter, hva?," siger Peter Skov.

"Det handlede meget om, at nu skulle de betale for noget, som de ikke fik nok værdi af. Det var sikkert en Officepakke."

I dag sidder han i spidsen for hele den del af Microsoft, som han dengang var en lille del af. Og han forklarer, at kundebesøg i dag er komplet anderledes. For mens man dengang så Microsoft - og it-investeringer generelt - som et nødvendigt og dyrt onde, så er verden helt anderledes i dag.

Anderledes tilgang

Hvor han dengang sammen med de andre konsulenter følte, at de havde paraderne oppe, så er tilgangen til investeringer i it i dag anderledes, fortæller han om de møder, han stadig har med kunderne.

"Her taler vi om digitalisering, transformation, og hvordan vi kan hjælpe dem. Det er samme kunde, men Microsoft er et helt andet sted i dag end dengang," siger han.

"Jeg bruger det ofte som et godt billede på den transformation, vi har været igennem. Vi er kommet fra en hardcore infrastrukturleverandør til i dag at kunne tage ansvar for en virksomheds digitale omstilling."

Man så vel generelt it som det i nullerne og før. Som en nødvendig udgift?

"Ja, det kan man sagtens sige. Det var udgiftspost, som man gerne ville begrænse mest muligt. Det var dengang forankret i it-afdelingen, der som hovedregel blev set som et costcenter. En udgift."

Sådan var det indtil for ganske få år siden, forklarer Peter Skov. Og med costcentre gælder kun en ting: Man skal minimere udgifterne mest muligt.

"Mest mulig it for færrest mulig penge. Det var lektien dengang. It var en nødvendighed man ikke direkte så som et led i ens forretnings værdi. Store virksomheder så ikke dengang koblingen mellem it og deres drift og succes."

Og her ender vi i den transformation, både Microsoft og de store virksomheder blandt kunderne endte i.

"Der lå en kæmpe stor opgave, hvilket man har opdaget i dag. Men det er ikke ret længe siden, at it for alvor er blevet en del af direktionens topprioriteter."

Foto: PR
Foto: PR

I dag er as-a-service løsninger afgørende vigtige baseret på cloud-løsninger til de store selskaber. Men i ITWatch' serie om 'Vejen til Cloud' har det fremgået, at netop selskaber som Microsoft er fortsat med at sælge cloudløsninger ind som nye besparelser og ikke somd udvidelser af en virksomheds strategiske muligheder, som Peter Skov forklarer.

Det lyder som om, I fortsætter?

"Der er naturligvis tale om, at der skal laves en business case bagved. Markedet skulle være klar, vi skulle være klar, og flere tænkte i de tidlige dage stadig cloud som en en til en erstatning for outsourcing. Man så det ikke som en model, der kunne understøtte ens forretning. Man så det alene som en erstatning af det, men havde i forvejen. Man tog bare al sin it, og smed den i skyen," forklarer han om de første møder med cloud.

"I dag taler vi ikke om cloud som et endemål . Vi taler ikke om den som løsningen, men det, den gør virksomheder i stand til. Nu taler vi om fleksibilitet, adgang til skalerbarhed, adgang til de løsninger, man har brug for."

Så den helt grundlæggende forskel på dengang og nu er?

"Den helt store forskel er, at vi træder ind i et nyt lokale i dag. Dengang gik vi ind i en underafdeling af it-afdelingen. Vi trådte ind i afdelingen for infrastruktur. I dag træder vi ind hos den administrerende direktør i en virksomhed. Vi træder ind hos direktionen, bestyrelsen og de forskellige ejere," siger Peter Skov og tilføjer sin grundlæggende pointe:

"Det helt store paradigmeskifte er, at vi er gået fra kun at tale it til at tale digitalisering."

Hvornår nåede man til denne erkendelse?

"Det skete i takt med, at Microsoft ændrede strategi markant, efter Satya Nadella (Microsofts øverste topchef, red) kom ombord, blev vi pludselig inviteret ind hos direktionerne og blev set som relevante. Så for os var det det helt store skifte."

Ny uddannelse

Det har vel krævet en stor transformation inde i dit hoved?

"Ja, virkelig. Det har samtidig stillet enorme krav til os. Jeg har skullet gå fra at have fokus på omkostninger til at kunne sætte mig ind i kundernes strategi generelt. Det har krævet konstant uddannelse lige siden. Vi er gået fra at skulle forstå teknologien til at skulle forstå kunderne som det primære," forklarer han.

Træning er et kæmpe element hos Microsofts ansatte, forklarer Skov:

"Vi er gået fra "know it all to learn it all." Det er et af vore mantraer."

Manglende viden om digitalisering er den største forhindring for virksomheder i dag, og derfor fylder undervisning så meget for Microsoft i dag, siger Peter Skov.

Før talte Microsoft om, at når det kom til at kunne forstå kunderne, var det altid ud fra en teknologisk vinkel.

"Det var ikke relevant i samme grad at forstå vores slutkunder dengang, som det er i dag. Nu er det ekstremt vigtigt for os. Vi skal forstå vores kunder, og vi skal forstå deres kunder også," siger han.

Grundlæggende måtte det store softwarehus erkende, at kunderne langt fra var så optaget af it som Microsoft selv.

"De tænker ikke på deres servere, når de lægger hovedet på puden om aftenen, men på hvordan de får flere kunder og en bedre indtjening. Det har vi skullet lære at forstå. Vi er ikke Mckinsey og det skal vi ikke være, men vi er heller ikke bare kodere. Vi skal være midt imellem," siger topchefen.

Han forklarer, at de skal udpege en direkte linje mellem teknologien og strategien.

"Vores slutprodukt er ikke en rapport, der rådgiver virksomhederne i, hvad de skal gøre. Vi skal sætte strøm til det med det samme. Vi har ikke skullet forlade rødderne, it-afdelingen, men i stedet binde bånd til CEO'en også."

Og den udvikling har it-afdelingerne vel også skullet igennem?

"Ja, lige præcis. Det er det samme. Derfor ser vi hyppigt CIO'en bevæge sig ind i direktionen."

Men der er lang vej igen. Peter Skov ser Danmark som et land, der er utroligt stærk på it, men ikke på at gentænke forretningsmodeller over i en digital retning. Der mangler meget i virksomhederne i dag.

"Skulle man starte en detailhandel i dag, ville det være indlysende, at det digitale skal tænkes ind fra starten. Nogle vil måske kun være digitale. Men blandt de etablerede mangler man stadig viden om, hvordan man omstiller en eksisterende forretning digitalt."

Men hvilken rolle spiller I for nu lyder du som et konsulenthus? Tager I en større bid af jeres partneres arbejde?

"Nej, for jeg ser, at vores partnere udvikler sig i samme retning. Så det er en vej, vi alle går. Når vi har brug for tung vertikal viden, så henvender vi os til partnerne. Så vores arbejde udvider bare partners arbejde. Før så vi dem i højere grad som en implementeringspartner. Nu har vi en dialog med dem om, hvilken viden de har om en kunde, vi kan læse os op af."

Hvornår rykker du så ud, og hvornår rykker en partner ud?

"Det er ofte et parallelt forløb. Vi har platformen, partnerne arbejder på den og optimerer kundens forretning. Det vigtige er, at det ikke bare bliver et omkostningsspørgsmål. Vi taler en masse om omkostninger, men det står bare ikke alene. Vi taler langt mere om innovation i clouden nu."

Men fokus på omkostningerne er bestemt ikke væk endnu. Microsoft har fotsat samtaler om omkostninger i dag, men det indgår som en del af en større snak.

"I dag taler vi udvikling. Vi er kommet over på den anden side. Ingen tvivler i dag på, at de skal investere i digitalisering, og er de stadig i tvivl, har coronakrisen lært dem det. Så den hurdle er vi forbi i dag. Det er ikke den samme dialog som før. Vi er på den anden side," forklarer topchefen.

Foto: PR
Foto: PR

 

IT Relation køber københavnsk udviklingshus  

Startup henter tocifret millionbeløb fra internationale investorer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også