It-skandaler skyldes forældet strategi snarere end teknologien
Det er sjældent teknologiens skyld, når stort anlagte it-projekter udvikler sig til skandaler, men snarere at organisationerne bag benytter sig af forældede strategier i deres tilgang til teknologi. Det skaber en nulfejlskultur, hvor man i højere grad risikerer at fejle end at sejre.
Det skriver Rasmus Luckow-Nielsen, adm. direktør i webudviklingsvirksomheden Reload i et debatindlæg på Berlingske Business, hvor han blandt andet beskriver, hvordan Reload i deres daglige arbejde møder den famøse nulfejlskultur i både privat og offentlig regi, og hvordan den kan være med til at hæmme udviklingen.
"I tidligere tider gav det måske mening at sikre, at kanonen var helt rigtigt indstillet, før man trykkede på aftrækkeren. Men det kan man ikke i dag, hvor verden er mere kompleks, og i vore dage er ventetiden langt dyrere end et fejlskud i ny og næ," skriver han blandt andet."
Rasmus Luckow-Nielsen pointerer, at fejl gør os klogere på både den teknologi vi beskæftiger os med, men også kundernes adfærd, den bagvedliggende forretningsmodel og det at lave en løsning, som ikke blot fungerer på papir, men også i virkeligheden.
Kuldsejlede digitaliseringsprojekter skyldes nulfejlskultur og manglende tillid
It-advokat: Fokus på tid og budget fylder for meget i offentlige it-projekter