ITWatch

It-skandaler skyldes forældet strategi snarere end teknologien

Nulfejlskulturen i it-branchen reducerer hverken antallet eller størrelsen af it-skandaler. Samtidig er strategien bag projekterne ofte forældet og metoderne for langsomme til at følge med den teknologiske udvikling, skriver webudvikler i et debatindlæg.

Foto: Colourbox

Det er sjældent teknologiens skyld, når stort anlagte it-projekter udvikler sig til skandaler, men snarere at organisationerne bag benytter sig af forældede strategier i deres tilgang til teknologi. Det skaber en nulfejlskultur, hvor man i højere grad risikerer at fejle end at sejre.

Det skriver Rasmus Luckow-Nielsen, adm. direktør i webudviklingsvirksomheden Reload i et debatindlæg på Berlingske Business, hvor han blandt andet beskriver, hvordan Reload i deres daglige arbejde møder den famøse nulfejlskultur i både privat og offentlig regi, og hvordan den kan være med til at hæmme udviklingen.

"I tidligere tider gav det måske mening at sikre, at kanonen var helt rigtigt indstillet, før man trykkede på aftrækkeren. Men det kan man ikke i dag, hvor verden er mere kompleks, og i vore dage er ventetiden langt dyrere end et fejlskud i ny og næ," skriver han blandt andet."

Rasmus Luckow-Nielsen pointerer, at fejl gør os klogere på både den teknologi vi beskæftiger os med, men også kundernes adfærd, den bagvedliggende forretningsmodel og det at lave en løsning, som ikke blot fungerer på papir, men også i virkeligheden.

Kuldsejlede digitaliseringsprojekter skyldes nulfejlskultur og manglende tillid

It-advokat: Fokus på tid og budget fylder for meget i offentlige it-projekter 

Mere fra ITWatch

IDC: Opkøbsbølge efterlader hele it-branchen et nyt sted

Der bliver dagligt købt it-selskaber i en af de mest voldsomme opkøbsbølger i mange år, og det er udtryk for en kraftig forandring af it-branchen, som er i gang netop nu, mener analytiker. Han ser Visma og EG som eksempler på selskaber, der tegner den fremtidige udvikling.

Klumme: Metaverset er mere end virtuelle mødelokaler og sjove avatarer

Facebook (nu Meta), Apple og Microsoft taler alle om fremtidens internet også kendt som The Metaverse. Visionen er ét stort virtuelt univers, hvor alle er forbundet til alle og det er især noget virksomheder kan være de første til at nyde godt af, skriver Sune Wollf, CTO hos Synergy XR, i denne klumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs