GN Audio-direktør: Nyt opkøb var den hurtigste vej til førertrøjen
GN Audios opkøb af amerikanske Altia Systems giver det danske selskab en direkte adgang til den førende teknologi på markedet inden for videoteknologi til konferenceopkald.
Selv om Altia allerede også har et markedsført produkt, er det derfor heller ikke det væsentligste ved opkøbet, der koster GN Audio omtrent 125 mio. dollar - svarende til godt 820 mio. kr.
"Det, vi gør med det her opkøb, er, at vi inkluderer et selskab, der har udviklet en videoteknologi, som er helt digitaliseret. Der er et produkt, men primært er der en teknologi, som er rigtig interessant," siger René Svendsen-Tune, der er administrerende direktør hos GN Audio, til Ritzau Finans.
"Opgaven er at integrere de her teknologier, så de kan levere ud over det, de kan hver for sig. Vi kan nu tage den bedste lyd, som vi selv har, og det bedste video og koble det sammen, så vi kan levere oplevelser i mødelokalet, som man ikke har kunnet levere før," uddyber topchefen.
På udkig i et stykke tid
Han peger på, at de kommende løsninger på markedet for konferenceopkald alle vil inkludere videoteknologi, og derfor var det afgørende for GN Audio, der har en meget stor markedsandel inden for headsets til det professionelle erhvervsliv, at få koblet videoteknologi på sine løsninger.
"Timingen er, som den er, fordi de nuværende løsninger - eksempelvis Skype for Business - udelukkende har været baseret på lyd. De næste løsninger indeholder også video, og det er det fænomen, vi vil sælge ind til," siger René Svendsen-Tune.
"Vi har været ude at kigge efter den her teknologi i noget tid. Vi har kigget på en række selskaber og på, om vi kunne lave det selv. Vi ønsker at være foran markedet, og det ville tage lang tid, hvis vi selv skulle gøre det. Derfor fandt vi, at Altia Systems var det bedste selskab på netop det område," uddyber han.
Skalering og kommercialisering venter
GN Audio venter først, at opkøbet for alvor får finansiel effekt i regnskabsbøgerne fra 2020 og frem, og det hænger sammen med, at der først er noget benarbejde, der skal overstås.
"Vi skal skalere og kommercialisere det. Det er et mindre selskab, der ikke har den "go to market"-muskel, som vi har. Produkterne skal først rigtigt på plads, og det er det, vi går i gang med nu," siger René Svendsen-Tune.
Til gengæld er selve distributionen og kundetilgangen ikke det store problem for GN Audio, når først de rigtige produkter er færdigudviklede.
Grundet den store markedsandel inden for headset-løsninger i Unified Communications-segmentet (UC) har det danske selskab nemlig allerede direkte kontakt til en stor gruppe potentielle kunder.
"Tilgangen til markedet er en mindre opgave, for vi er jo allerede fuldt til stede og langt fremme på markedet for UC," siger René Svendsen-Tune.
Han venter, at vækstpotentialet inden for området er rigtig stort, og dermed passer opkøbet godt ind i GN Audio, der sidste år havde store tocifrede organiske vækstrater.
"Analysebureauerne taler om store tocifrede vækstrater - på 30 pct. plus. Så vi vurderer, at der er et meget stærkt vækstpotentiale. Der er både et træk fra markedet, men man kan også selv påvirke markedsvæksten, hvis man gør de rigtige ting," siger René Svendsen-Tune.
/ritzau/FINANS
Amerikansk GN-rival leverer stærkt overskud
GN-direktør: Stærke produkter skal fastholde true wireless-position
Relaterede artikler
GN Audio i stor millionhandel
For abonnenter