Taletid taber til datapakker og dækning

De danske teleselskaber skal ikke slå på taletidstrommen, hvis de vil vinde kunder i den interne kamp mellem teleudbyderne. Forbrugerne vil have datapakker og stabil dækning frem for mere taletid i deres abonnementer.

Mængden af taletid er rykket ned på en fjerdeplads på forbrugernes liste over, hvilke parametre de lægger vægt i deres valg af teleselskab. I stedet vægter kunderne stabil netværksdækning, tilstrækkelig datapakker og antallet af SMS'er.

Det skriver Søndagavisen på baggrund af en undersøgelse, som Yougov har foretaget for mediet.

"At ringe og tale er jo noget nær det sidste, man bruger sin smartphone til i dag. Det er alt det udenom, der er interessant. Det er spil, apps og underholdning i form af musik og videoer. Så vi går langt mere op i, at abonnementet giver os en stabil og hurtig bredbåndsforbindelse," lyder det fra Torben Rune, teleanalytiker i rådgivningsvirksomheden Netplan, til Søndagsavisen.

Teleselskabernes indsats i de senere år med at fremhæve netop netværksdækning og deres eget nets fortræffeligheder peger desuden på, at udbyderne er klar over, at netop dækning vægtes højt af kunderne.

Undersøgelsen fra Yougov viser, at 61 pct. vægter netværksdækning, mens kun 13 pct. anser taletid som et af de vigtigste parametre. 1016 respondenter har deltaget i undersøgelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også