"Mine folk i virksomheden ved godt, at vi skal være mere effektive for at øge vores indtjening"

Telenor har styrket indtjeningen, men omsætter for færre penge pr. kunde, viser selskabets regnskab for første kvartal. Adm. direktør Jesper Hansen siger, at telekoncernen følger planen og kan ikke afvise fyringer i fremtiden.
"Jeg ville selvfølgelig gerne have haft, at arpu var gået frem," siger Telenors adm. direktør, Jesper Hansen.
"Jeg ville selvfølgelig gerne have haft, at arpu var gået frem," siger Telenors adm. direktør, Jesper Hansen.

Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor, er ”ikke utilfreds” med teleselskabets regnskab for første kvartal. Kundebasen er vokset med 9.000 - så den samlet er omkring 1,83 mio. for hele den danske forretning - og indtjeningen, EBITDA, er forbedret med knap 42 pct. til 222 mio. norske kr.

”Der er ikke nogen overraskelser. Udviklingen er i tråd med planen. Vi vækster lige så stille, og indtjeningen bliver bedre,” siger Jesper Hansen til ITWatch.

Særligt en knast springer dog i øjnene. Den gennemsnitlige omsætning pr. kunde - arpu - er faldet med 4 pct., og selv om det var ventet, skal tallet rettes op i fremtiden, fastslår Jesper Hansen.

Faldet skyldes store omlægninger i it-systemer og nogle usædvanligt store gentegninger blandt erhverskunderne. Og så har det også kostet, at roaming-taksterne er blevet sat ned.

"Med det roaming, der er inkluderet i mine pakker, der har det haft en indflydelse, at taksterne er blevet sænket. Vi har en relativt stor markedsandel på erhverv, og der var 2017 et år, hvor mange af kontrakterne udløb eller havde en regulering," siger Jesper Hansen.

"Det kommer ikke bag på mig. Men jeg ville selvfølgelig gerne have haft, at arpu var gået frem," fortsætter han.

For at få flere penge i kassen pr. kunde sætter han bl.a. sin lid til, at Telenor lykkes med at sælge flere eksisterende tjenester til kunderne.

"Og samtidig tror vi på, at vi kan udvikle tjenester. Vi er en del af en virksomhed, der har næsten 250 mio. kunder. Fordelen ved at være en del af en stor koncern, der kan udvikle tjenester og indgå i partnerskaber begynder at materialisere sig," siger direktøren og nævner Telenor Connect, en ny billapp, som eksempel.

Mere automatisering

Forbedringen i indtjeningen skyldes især en omfattende rationalisering af it-systemer, hvor Telenor er gået fra 450 til omkring 100. "En kæmpe opgave," kalder Jesper Hansen øvelsen, som har gjort Telenors forretning mere effektiv.

Nu retter han forkus på kundens kontakt med virksomheden for at se, om der kan skæres nogle unødvendige led fra.

"Det er til fordel for kunden, men er også til fordel for mig. For hvis jeg kan fjerne nogle af de uhensigtsmæssigheder, de oplever ved at have kontakt til min forretning, så kontakter de mig ikke," siger Jesper Hansen.

Han peger på, at der er penge at hente ved at fjerne de manuelle processer, der gør sig gældende i alle dele af virksomheden.

"Jeg kan automatisere nogle processer ved at bruge robotics. Det er manuelle processer, hvor vi laver gentagende rutiner, og når du laver manuel behandling, så tager det lang tid, og der er også risiko for fejl."

Kommer I til at fyre medarbejdere?

"Jeg skal levere en finansiel tournaround for Telenor. Mine folk i virksomheden ved godt, at vi skal være mere effektive for at øge vores indtjening. Den måde, vi griber det an på, er, at efterhånden som vi effektiviserer, så forsøger vi at bruge naturlig afgang, så meget som muligt."

Men du kan ikke afvise fyringer?

"Det kan jeg bestemt ikke. Men det er vi fuldstændig åbne for overfor vores ansatte. De ved godt, at vi skal være færre over tid, men de har også set, at vi gør, hvad vi kan for at bruge naturlig afgang i den her transformations-rejse."

Han understreger, at det vil tage flere år at gennemføre transformationen.

"Det tager et par år eller mere at få bygget det stærkere Telenor, som er mere simpelt, mere digitalt og kan levere endnu bedre produkter til kunderne. Det har vi en plan for, og foreløbig følger vi den."

EU's nye roaming-regler, som forbyder teleselskaberne at tage ekstra betaling for kunders brug i udlandet, træder i kraft i juni. Men Jesper Hansen har i modsætning til flere af sine kolleger i de andre teleselskaber endnu ikke meldt ud, om Telenor hæver priserne eller laver en ny abonnementsstruktur. Det fastholder han, ligesom han heller ikke vil kommentere Plentis udmelding om, at de nye roaming-regler mindsker konkurrencen på telemarkedet.

"I den her periode hvor vi alle sammen skal ud og tage nye positioner på roaming, der har jeg ikke noget ønske om at begynde at diskutere ting, der kan spekuleres i," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Photo: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også