Netflix dur ikke – Verizon vælger Disney

Den amerikanske teleselskab Verizon har valgt at samarbejde med Disney kommende streamingtjeneste, der går i luften til november.
Foto: SERGIO PEREZ/REUTERS / X00213
Foto: SERGIO PEREZ/REUTERS / X00213
AF RITZAU FINANS

USA's største mobilselskab Verizon har tirsdag rynket på næsen af Netflix og i stedet valgt at samarbejde med Walt Disneys kommende streamingtjeneste, Disney+.

Verizon vil med aftalen med Disney tilbyde sine millioner af mobilabonnenter et års gratis adgang til Disney+, som lanceres den 12. november.

Nyheden sendte tirsdag Disneys aktie i plus med 1,6 pct., mens Netflix tabte 4,1 pct. Verizon selv sluttede tirsdagen stort set uændret.

Verizons strategi er at indgå partnerskaber med indholdsudbydere, omvendt den store konkurrent AT&T, der selv ejer en masse indhold, blandt andet via sidste års overtagelse af Time Warner for 85 mia. dollar.

Verizons tilgang er ifølge også et forsøg på at dæmme op for kundeafgang til T-Mobile US, som tilbyder gratis Netflix-adgang til sine kunder, skriver Bloomberg News.

Hård kamp om kunder

Kampen om streamingkunderne spidser til i USA. Næste uge ventes AT&T at præsentere sin nye HBO MAX-tjeneste, som skal lanceres næste år, og omtrent samtidig med Disney vil Apple i november tænde for sin streamingtjeneste, Appler TV+.

Netflix' aktie var tidligere i år steget med 45 pct., men er nu minus med knap 0,5 pct. siden nytår, da investorernes bekymring for den tiltagende konkurrence har presset aktien tilbage.

End ikke sidste uges solide regnskab, hvor indtjeningen overraskede positivt, har kunnet vende trenden. Trods en stigning torsdag på 2,5 pct., er aktien stadig faldet med næsten 7 pct. siden onsdag.

AT&T forhandler med aktivistisk investor 

Amerikansk telekæmpe beskyldt for at oppuste tv-kundetallet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også