ITWatch

Amerikansk telekæmpe beskyldt for at oppuste tv-kundetallet

Teleselskabet AT&T bliver beskyldt af aktionærer for at snyde med antallet af abonnenter i selskabets tv-forretning. Telekæmpen afviser anklagerne.

Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix

Den amerikanske telegigant AT&T, som sidste år købte medie- og underholdningskæmpe Time Warner for 85 mia. dollar, beskyldes nu af aktionærer for at have pumpet tallet for abonnementer op i AT&T's kabel-tv-forretning, Directv, forud for opkøbet.

Det skriver Bloomberg News.

I en stævning mod AT&T, som er USA's næststørste operatør inden for mobiltelefoni efter Verizon, påstås det, at ansatte i AT&T ikke krævede et gebyr på 35 dollar fra kunder, som opgraderede deres mobiltelefoner, og i stedet indkrævede et tilsvarende beløb og oprettede op til tre falske abonnementer på Directv.

Bag stævningen er blandt andet pensionsselskabet Steamfitters Local 449 Pension Plan, som påstår, at antallet af abonnementer derfor faktisk faldt, mens AT&T oplyste, at de var stigende.

"Denne succes var et fuldstændigt fatamorgana. Information fra mange tidligere ansatte i AT&T og dets partnere på tværs af landet bekræfter samlet et vidtspredt bedrageri, begået på højeste niveau i selskabet," hedder det i stævningen.

Hos AT&T afvises beskyldningerne dog.

"Vi planlægger at bekæmpe disse grundløse påstande i retten," skriver koncernen i en mail til Bloomberg News.

Aktien i AT&T fald mandag for tredje dag i træk med 1,6 pct.

Huaweis topchef åbner op for salg af selskabets 5G-teknologi

Teleområdet bliver en del af regeringens klimadagsorden

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger