ITWatch

Tre teleselskaber har fået løftet pegefinger for ulovlige abonnementer

En række teleselskaber har ændret deres abonnementer efter undersøgelse fra Energistyrelsen som følge af nye roamingregler. I et enkelt tilfælde har styrelsen været nødsaget til at træffe en officiel afgørelse, før teleselskab rettede ind og ændrede ulovlig pris.

Foto: PR/TDC Group

Teleselskaber har siden 15. juni haft forbud mod at opkræve ekstra betaling, når kunderne bruger mobilen inden for EU.

Energistyrelsen har efterfølgende gennemført en undersøgelse af, om danskerne betaler ekstra for abonnementer med EU-roaming.

20 teleselskaber har været under luppen, og det har ført til såkaldte tilsynsbreve i otte tilfælde, efter mistanke om ulovlige priser. Tre af selskaberne har som en konsekvens fået en løftet pegefinger for at have et eller flere abonnementer i modstrid med EU-reglerne.

I et enkelt tilfælde har Energistyrelsen truffet en officiel afgørelse, der efterfølgende har tvunget det pågældende teleselskab til at ændre et abonnement, som ulovligt opkrævede en pris, der er i modstrid med de nye roamingregler.

Ulovlig prissætning

Et af udgangspunkterne i Energistyrelsens undersøgelse har været om to abonnementer med næsten identisk mængde af taletid og data har været prissat forskelligt afhængig af, om de har indeholdt EU-roaming eller ej.

Hvis et teleselskab for eksempel tilbyder et abonnement med 10 timers tale og 10 gigabyte data (10/10) til 100 kr. uden mulighed for roaming og et tilsvarende abonnement med EU-roaming til 120 kr., er det i strid med roamingreglerne.

Som udgangspunkt har Energistyrelsen udtaget abonnementer til nærmere granskning, hvis der er tal om næsten ens abonnementer med samme kundegruppe for øje, og hvis forskellen på taletid og datamængde blot er 20 pct.

I de tilfælde har styrelsen vurderet, at der er tale om ulovlig prissætning, hvis den eneste anden forskel er mulighed for EU-roaming.

"Der er som udgangspunkt fri prissætning på telemarkedet for slutkunder, men vi har vurderet, at det er den samme kundegruppe, som vil købe for eksempel abonnementer med henholdsvis 10 timers tale/10 gigabyte data uden roaming og 10 timers tale/11 gigabyte data med roaming," forklarer Tore K. Christensen fra Energistyrelsens Center for Tele om baggrunden for undersøgelsen.

"Det ligner i vores optik et forsøg på at omgå reglerne. Den eneste grund til, at nogen skulle vælge at købe abonnementet med 1 gigabyte mere, er, at det indeholder EU-roaming. Der er nok ingen, som vil betale 30 kr. for 1 gigabyte data."

Ny undersøgelse i 2018

I de otte tilfælde, hvor styrelsen har sendt tilsynsbreve, har flere teleselskaber efterfølgende ændret deres abonnementer. I andre tilfælde har styrelsen valgt at lukke sagen som følge af en forklaring fra selskaberne.

"Vi kan skrive til selskaberne, at vi mener, at et abonnement er i modstrid med reglerne og bede om en forklaring. Så forklarer selskabet sig, og vi træffer en afgørelse på baggrund af de faktiske omstændigheder."

"I de tilfælde, hvor vi synes, at abonnementsstrukturen er i strid med roamingreglerne, har vi valgt at sende selskaberne et udkast til en afgørelse, hvor de kan se vores vurdering," forklarer Tore K. Christensen.

Det har været nødvendigt i tre tilfælde, og et enkelt selskab har først justeret sit abonnement, efter Energistyrelsen har truffet en officiel afgørelse om, at selskabet opkrævede en ulovlig pris for et roamingabonnement.

I yderste konsekvens kan teleselskaberne blive tildelt dagbøder, indtil de retter ind efter en afgørelse fra styrelsen. Det har dog ikke været nødvendigt i det pågældende tilfælde.

I begyndelse af 2018 gennemfører Energistyrelsen et nyt tilsyn, hvor tilfældigt udvalgte teleselskabers udbud af abonnementer igen vil blive undersøgt.

TDC fokuserer på nuværende kunder frem for at kapre nye 

Telenor-boss: "Jeg vil ikke jagte kunder for enhver pris"  

Telia vil holde fast på eksisterende kunder 

Mere fra ITWatch

Klumme: ESG gør en forskel men det skal dokumenteres

Efter en lang rejse er ESG trådt ind på direktionsgangen som en væsentlig del af hele forretningsstrategien og ikke mindst IT-strategien. Det er nødvendigt, for ESG kan virkelig gøre en forskel for forretningen og for miljøet, og IT er nøglen, skriver Kenneth Hallingskov fra WaveAccess i denne klumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs