Klaus Holse: Danmarks størrelse tvinger virksomheder til eksport

Det er nødvendigt for danske virksomheder at gå ud over de danske landegrænser, der rummer 5,7 mio. borgere, mener Klaus Holse, bestyrelsesformand i Simcorp. Han peger på flere fordele i en international vækststrategi.
Foto: PR/Simcorp
Foto: PR/Simcorp

Hvis danske virksomheder vil vokse sig store, er det ofte nødvendigt at tænke bredere, end det danske marked, der i global sammenhæng er relativt lille. Det giver en fordel i international perspektiv.

Sådan lyder det fra Klaus Holse, bestyrelsesformand i den finansielle it-virksomhed Simcorp i Computerworld.

"Jeg tror bare, at hvis du starter i et lille, men internationalt orienteret land som Danmark, så er du tvunget til at blive global relativt hurtigt. For nogen lykkes det. For andre lykkes det ikke, men der er alligevel  mange danske virksomheder, der er kommet ud og er blevet globale," siger Klaus Holse til mediet.

Han peger på, at en tysk virksomhed med et marked på 80 mio. tyskere kan blive relativt store uden at eksportere sine services. Han påpeger, at når virksomheden endelig når et punkt, hvor det bliver nødvendigt at rykke uden for hjemlandets grænser, er man måske for fastlåst.

Simcorp opkøbte eksempelvis sin italienske konkurrent APL Italiana, der havde fokuseret på hjemmemarkedet i Italien.

Simcorp-opkøb bryder med strategi: Det var en mulighed, der opstod

Simcorp udnævner ny chef for det asiatiske marked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også