Klaus Holse: Danmarks størrelse tvinger virksomheder til eksport
Hvis danske virksomheder vil vokse sig store, er det ofte nødvendigt at tænke bredere, end det danske marked, der i global sammenhæng er relativt lille. Det giver en fordel i international perspektiv.
Sådan lyder det fra Klaus Holse, bestyrelsesformand i den finansielle it-virksomhed Simcorp i Computerworld.
"Jeg tror bare, at hvis du starter i et lille, men internationalt orienteret land som Danmark, så er du tvunget til at blive global relativt hurtigt. For nogen lykkes det. For andre lykkes det ikke, men der er alligevel mange danske virksomheder, der er kommet ud og er blevet globale," siger Klaus Holse til mediet.
Han peger på, at en tysk virksomhed med et marked på 80 mio. tyskere kan blive relativt store uden at eksportere sine services. Han påpeger, at når virksomheden endelig når et punkt, hvor det bliver nødvendigt at rykke uden for hjemlandets grænser, er man måske for fastlåst.
Simcorp opkøbte eksempelvis sin italienske konkurrent APL Italiana, der havde fokuseret på hjemmemarkedet i Italien.
Simcorp-opkøb bryder med strategi: Det var en mulighed, der opstod